دیابت و دمانس

تاریخ انتشار:آذر ۴, ۱۳۹۶
دیابت و دمانس

مرض قند (دیابت) و دِمانس (اختلال شناخت و حافظه)

مرض قند و دِمانس (اختلال شناخت و حافظه) با هم چه وجه مشترکی دارند؟

مرض قند وقتی ایجاد می شود که بدن نتواند به اندازه کافی انسولین بسازد و یا مقداری را که تولید کرده بدرستی استفاده کند. انسولین نوعی هورمون است که بدن برای کنترل سطح قند خون استفاده می نماید. گلوکز یکی از منابع انرژی در بدن است که سوخت تمامی  فعالیت های بدن را تامین می نماید.

مرض قند بر چند نوع است: دیابت نوع ۱، دیابت نوع ۲ ، نوع ۳ و دیابت حاملگی که در زمان بارداری برای مدت کوتاه بروز می نماید.

تحقیقات نشان می دهد که دیابت نوع ۲ می تواند عامل خطر برای بیماری آلزایمر، دمانس عروقی و دیگر دمانس ها باشد زیرا مشکلات قلب و عروق ناشی از دیابت همچنین با دمانس هم ارتباط دارد که شامل:

🔸 چاقی مفرط

🔸 بیماری قلب یا پیشینه خانوادگی

🔸 داشتن رگ های شکننده

🔸 گردش خون نامنظم

🔸 کلسترول بالا

🔸 فشار خون بالا

همچنین تحقیقات نشان می دهد در بیماری هایی مانند دیابت، گلوکز در مغز افراد مبتلا به بیماری آلزایمر بطور کامل مصرف نمی شود. این مساله ممکن است به این دلیل باشد که  سلول ها  از بین میرود و مغز توانایی پردازش پیام ها را از دست می دهد. در دمانس عروقی، ارتباط سلول های مغز به دلیل کمبود اکسیژن قطع می شود و در نهایت از بین می روند.

تحقیقات نشان می دهد، پلاک های بتا آمیلوئید که در مغز افراد مبتلا به بیماری آلزایمر تجمع می کنند مانع کار سلول هایی می شوند که وظیفه ساخت انسولین را به عهده دارند. در واقع این روند بر تولید انسولین اثر می گذارد و سلول های مغز حساسیت خود را در برابر انسولین از دست می دهند.

آیا بیماری آلزایمر دیابت نوع ۳ می باشد؟

تحقیقات اخیر نشان می دهد که مغز افراد مبتلا به بیماری آلزایمر به دلیل کاهش یا عدم حساسیت به انسولین مشابه  وضعیت مغز فرد مبتلا به مرض قند می شود زیرا وجه تشابه زیادی بین این دو مغز مشاهده  می گردد هر چند که در مرض قند فقط یک عامل خطر باقی می ماند زیرا شماری از افراد مبتلا به دیابت، به دمانس مبتلا می شوند و خیلی ها هم نمی شوند.

عوامل خطر مرض قند و دمانس را کاهش دهیم

هر آنچه که برای قلب مفید است برای مغز هم مفید است. داشتن سبک زندگی سالم به سلامت قلب و عروق کمک می نماید و برای مغز نیز مفید خواهد بود.

🔸 از تغذیه سالم سرشار از ویتامین D ، اسید فولیک، B6 و B12 استفاده کنید .

🔸 ورزش مستمر بدنی و تمرین های ذهنی داشته باشید.

🔸 فعالیت های اجتماعی داشته باشید و روزانه خود را به چالش بکشید .