مرجع اطلاع رسانی آلزایمر | انجمن آلزایمر ایران

کاهش فشار های عصبی مراقبت از فرد مبتلا به دمانس و بیماری آلزایمر

تاریخ انتشار:آذر ۱۴, ۱۳۹۶
چگونه فشار هاي عصبي مراقبت كننده از فرد مبتلا به بیماری آلزايمر را كاهش دهیم؟ راهكارهایي براي احساس بهبودي فهرست زير شامل پيشنهاداتي است كه مي تواند در مسیر بیماری آلزایمر از شدت فشارهای عصبی بکاهد. از روشهاي مختلف استفاده كنيد. ممكن است راهكارهاي ديگري پيدا كنيد، كه شما را بهتر ياري دهد. 1ـ درباره بيماري آلزايمر اطلاعات كسب كنيد و چگونگي مراقبت ازفرد مبتلا را بياموزيد و اين اطلاعات را دراختيار ديگر افراد خانواده نيز قرار دهيد: آشنایی هر چه بيشتر با بيماري آلزایمر و روشهاي صحیح مراقبت، باعث مي شود كه آمادگي لازم را براي تحمل مسير اين بيماري پيدا كنيد. درك چگونگي اثرات بيماري بر روي فرد مبتلا، شما را كمك مي نمايد تا تماس خود را با او حفظ نمائيد و خود را با تغييرات او وفق دهيد. انتقال اين اطلاعات به اعضاي خانواده و دوستان باعث خواهد شد كه آنها در جريان پيشرفت بيماري قرار گرفته، كمكهاي لازم را در اختيار شما قرار دهند. 2- واقع بينانه به بيماري بنگريد: بسيار مشكل است كه واقع بينانه به بيماري و اثرات آن بنگريد. بيماري آلزايمر پيش رونده است و بتدريج وضعیت فردي كه از او مراقبت مي نمایيد، بدتر مي شود، وقتي شما واقعيت را قبول كنيد برايتان آسانتر خواهد بود تا با وضعيت فرد مبتلا خود را وفق دهيد. 3ـ نسبت به خود واقع بينانه عمل كنيد: مراقبت از يك فرد مبتلا به بیماری آلزایمر، به زمان و انرژي زیادی نیاز دارد و این در حالی است که توان شما محدود است. بايد تصميم بگيريد كه كدام كار ارجحيت دارد؟ بيشتر به چه چيز بها ميدهيد؟ قدم زدن با فردي كه از او مراقبت مي كنيد، زماني مختص به خودتان و يا يك خانه مرتب؟؟ . فقط شما مي دانيد كه در چه زماني براي شما چه چيز مهم تر است. به غير از انتخاب اين موارد، شما بايد حد و مرزی براي انجام كارها در يك روز براي خود بگذاريد. شايد مشكل باشد كه اعتراف كنيد كه همه كارها را نمي توان انجام داد. ” نه ” گفتن سخت است . ولي بايد دانست كه بيش از يك حد معین نمي توان كار انجام داد. درباره توان خود كمي فكر كنيد و هر جا لازم دانستيد، كمك بگيريد. 4ـ احساسات خود را قبول داشته باشيد وقتي از يك فرد مبتلا به بیماری آلزایمر مراقبت مي كنيد احتمالا احساسات متفاوتي را تجربه خواهید نمود. ممکن است در يك روز احساس رضايت، خشم، گناه، خوشحالي، افسردگي،‌ خجالت، ترس و يا نااميدي به سراغ شما آید. با وجود اینکه اين احساسات مي تواند گيج كننده و غير قابل كنترل باشد، این حالت طبيعي است. نکته مهم آن است که بدانید معني احساسات منفي اين نيست كه شما مراقبت كننده خوبي نيستيد، بلکه معني اين احساسات اين است كه شما انسان هستيد با توانایی محدود. 5ـ احساسات خود را با ديگران در ميان بگذاريد بسيار حائز اهميت است كه درباره احساسات خود و يا مواردي كه شما را ناراحت مي كند با يك نفر كه با او راحت هستيد، صحبت نمائيد. اين فرد مي تواند دوست نزديك يا يكي از اعضاء خانواده و يا یکی از اعضاء گروه حمايت كننده در انجمن آلزايمر ایران باشد. 6ـ نكات مثبت را جستجو كنيد نگرش شما مي تواند بر احساسات شما اثر به سزائي داشته باشد. سعي كنيد كه نكات مثبت مسائل را ببينيد. توجه كنيد كه فرد مبتلا هنوز چه كارهائي را مي تواند انجام دهد.. هنوز می توانید اوقات خوب و با ارزشی را برای او و خودتان به وجود آورید. 7ـ از خود مراقبت كنيد سلامتي شما بسيار اهميت دارد. هرگز آن را ناديده نگيريد. خوب غذا بخوريد و سعي كنيد بطور منظم ورزش كنيد. راه هائي پيدا كنيد كه خود را آرام نمائيد و حتماً به اندازه كافي استراحت نمائيد. به طور منظم به پزشك خود مراجعه كنيد تا وضع شما را زير نظر بگيرد و بررسي نمايد. اين روش باعث خواهد شد كه شما فشارهاي عصبي را کنترل كنيد و بتوانيد مراقبت خوبي براي فرد مبتلا باشيد. همچنين شما برای رسیدگی به سایركارهاي خود، به تعطيلات منظم احتياج داريد. نگذارید فرسوده شويد و بعد برنامه ريزي كنيد. براي علايق خود وقت بگذاريد. اين فعالیتها باعث مي شوند كه شما نيروی کافی پيدا نموده و از تنها ماندن و منزوي شدن شما نیز جلوگيري شود. 8ـ نكات بامزه وجالب بيماري آلزايمر، بيماري بسيار جدي مي باشد ولي دليلي ندارد كه شما در هر حالت بطور جدي با آن برخورد نمائيد. ديدن نكات طنزآمیز در بعضي از مواقع از اهميت مراقبت خالصانه شما نمي كاهد. 9ـ كمك بگيريد شما احتياج داريد تا فكر و احساسات خود را با ديگران در ميان بگذاريد تا احساس آرامش كنيد. می توانید از يك شخص حرفه اي(مشاوره) کمک بگیرید و يا در گروه های حمايت كننده انجمن آلزايمر ایران شركت كنيد. اگرچه ممکن است تقاضا براي كمك و يا قبول کمک دیگران مشكل باشد، اما مهم است که بدانید تقاضا براي كمك، دليل آن نيست كه شما مراقبت خوبي نبوده ايد. بايد متوجه باشيد كه به تنهايي نمي توانيد از يك فرد مبتلا به بیماری آلزايمر مراقبت كنيد. از اعضاي خانواده و دوستان كمك بخواهيد. خيلي ها با كمال ميل به شما كمك خواهند نمود. تصميم بگيريد كه به چه كمكي احتياج داريد و بعد افراد را مطلع سازيد. 10ـ برنامه ريزي براي آينده برنامه ريزي براي آينده مي تواند فشارهاي عصبي را كم كند. وقتي هنوز فرد مبتلا به بيماري آلزايمر وضعیت شناختی و جسمانی خوبي دارد، مروري بر وضع مالي او بنمائيد و طبق آن برنامه ريزي كنيد. مسائل مربوط به وضع سلامتي و مراقبتي آينده او بايد در نظر گرفته شود، تصميمات لازم براي آنها اتخاذ شود و حتي اگر لازم باشد يادداشت شود. همچنين، چنانچه شما نتوانستيد به مراقبت خود ادامه دهيد بايد برنامه ديگري در دست داشته باشيد تا در صورت لزوم طبق آن عمل شود.

چگونه فشار های عصبی مراقبت کننده از فرد مبتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهیم؟

راهکارهایی برای احساس بهبودی

فهرست زیر شامل پیشنهاداتی است که می تواند در مسیر بیماری آلزایمر از شدت فشارهای عصبی بکاهد. از روشهای مختلف استفاده کنید. ممکن است راهکارهای دیگری پیدا کنید، که شما را بهتر یاری دهد.

 

کاهش فشار های عصبی مراقبت کننده از فرد مبتلا به بیماری آلزایمر