قاصد محبت، نشریه انجمن آلزایمر ایران (ویژه بهار ۹۷)

تاریخ انتشار:تیر ۳, ۱۳۹۷
فصل نامه قاصدک

قاصد محبت، شماره ۴۸

قاصد محبت، نشریه انجمن آلزایمر ایران منتشر شد.

شماره ۴۸ نشریه انجمن آلزایمر ایران منتشر شده و برای مشترکین ارسال گردید.

در این نشریه میخوانید:

 

سرمقاله

عملکرد سال ۱۳۹۶

اخبار

مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی

اجتناب از سالمند آزاری

مصرف دارو در سالمندان

تکنیک های کاهش استرس

مراقبت از زانو

ارزیابی بیماری آلزایمر

کودکان و دمانس

دلنوشته

قسمتی از مقاله “تکنیک های کاهش استرس”

به قلم سمیرا مقدم، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

جامعه امروزی بشر که دستخوش تحولات سریع است برای بسیاری از مردم فشارهای روانی زیادی در پی دارد که نقش استرس و مدیریت آن را در زندگی معاصر بیش از پیش برجسته می­کند، چراکه استرس بر کارکرد خانواده و روابط میان اعضای آن­ها تأثیر بسزایی دارد و همچنین می­تواند موجب بیماری­های جسمانی مهم و غیرمهم شود. بنابراین در ادامه با توجه به نقش و اهمیت استرس بر زندگی انسان­های مدرن، در زیر برخی از تکنیک­هایی که به کاهش  استرس منجر می­شوند شرح داده خواهند شد،  امید آن که این آموزش­ها بتوانند برای خوانندگان ما مفید باشند.

تنفس دیافراگمی چیست؟

تنفس دیافراگمی که تنفس شکمی نیز نامیده می­شود،. همان شیوه تنفسی است که ما در هنگام آرمیدگی از آن استفاده می­کنیم، هنگامی که دچار استرس هستیم، تنفس با استفاده از این تکنیک به ما کمک می­کند تا آرمیدگی بیشتری را تجربه کنیم. اگر دقت کرده باشید، در نقطه مقابل، هنگامی که دچار استرس هستیم، به سرعت و با استفاده ار قفسه سینه تنفس می­کنیم.

تنفس دیافراگمی مهارتی است که به تمرین نیاز دارد. توصیه می­شود این مهارت را از طریق تمرین روزانه و در وضعیت نسبتاً آرمیده کسب کنید. این امر شما را قادر خواهد ساخت تا در هنگام ناراحتی به گونه­ای کارآمدتر از تنفس دیافراگمی استفاده کنید.

چگونگی تمرین

بهترین وضعیت برای تنفس دیافراگمی وضعیت نشسته یا درازکش است. برای اطمینان­ از اینکه دارید به درستی تنفس می­کنید، می­توانید یک دست خود را بر روی قفسه سینه و دست دیگر را بر روی شکم قرار دهید.

در ابتدا به­طور طبیعی از طریق بینی، عمل دم را انجام دهید. هنگامی که عمل دم را انجام می­دهید، به فرستادن هوا به داخل شکم یا دیافراگم (و حذف مسیر قفسه سینه) فکر کنید. متسع شدن شکم را حس کنید.

عمل بازدم را از طریق دهان و با ایجاد صدای ش ش ش ش انجام دهید با انجام عمل بازدم مسطح شدن شکم را حس کنید. قبل از تنفس بعدی، بازدم خود را کامل کنید.

در هنگام انجام این تمرین باید احساس راحتی کنید. نیازی  به مکث بین دم و بازدم وجود ندارد. حداقل به مدت ۵ دقیقه به انجام تنفس به این شیوه ادامه دهید.

در صورت تمایل به دریافت اشتراک فصل نامه قاصد محبت به صفحه انتشارات مراجعه نموده و یا در صورت تمایل از اینجا فایل پی دی اف آنرا دانلود نموده و مطالعه فرمایید.