ماه جهانی آلزایمرگزارش انجمن جهانی 2021

امروز نتایج بزرگترین پژوهش دمانس منتشر شده و به ما می گوید، %80 افراد به غلط فکرمی کنند که دمانس بخشی از روند طبیعی سالمندی می باشد  و نه یک بیماری

20 سپتامبر 2024 – 30 شهریور 1403

  • در ایران، بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر با دمانس زندگی می کنند و پیش بینی می شود این رقم تا سا ل 2050 به بیش از 3 میلیون نفربالغ شود.
  • در جهان، 80% مردم فکر می کنند، دمانس بخشی از روند طبیعی سالمندی می باشد تا یک بیماری و این رقم در مقایسه با رقم پیشین در سال 2019 ، افزایش چشمگیری نشان می دهد.
  • %65 متخصصین حوزه سلامت به غلط بر این باورند که دمانس بخشی از روند طبیعی سالمندی می باشد و در مقایسه با سال 2019  که 62% بوده است، افزایش نشان می دهد
  • %88 افرادی که با دمانس زندگی می کنند می گویند تبعیض را تجربه کرده اند و این رقم در سال 2019 ، 83% بوده است
  • %31 افرادی که با دمانس زندگی می کنند به دلیل عکس العمل های دیگران از جمع اجتناب می کنند و 47% مراقبان از رفتن به جمع دوستان و خانواده خودداری می کنند.
  • در بین افراد جامعه به ویژه در کشورهای با درآمد بالا، بیشتر شرکت کنندگان در نظرسنجی احساس می کنند که نسبت به سال 2019 با اعتماد به نفس بیشتری با چالش شرم از ابراز بیماری و تبعیض می توانند مقابله کنند ( 64% ).
  • گزارش ماه جهانی بیماری آلزایمر: تغییردرنگرش و رفتارنسبت به دمانس 2024 با هدایت و سفارش انجمن جهانی آلزایمر به دانشکده اقتصاد دانشگاه لندن، درروز 20 سپتامبریک روز قبل  از روز جهانی بیماری آلزایمر منتشرشده است.

تهران جمعه 20 سپتامبر – نتایج بزرگترین نظرسنجی جهانی در باره نگرش و رفتار نسبت به دمانس نشان می دهد که شرم از ابراز بیماری در بین عموم مردم وحتی متخصصین حوزه سلامت افزایش داشته است.

انجمن جهانی آلزایمر با انتشارگزارش ماه جهانی آلزایمرمبتنی بر نظرسنجی و تحلیل آن توسط دانشکده اقتصاد دانشگاه لندن ، خبرتکان دهنده ای را انتشار داده است، 80% عموم هنوز به نادرستی فکر می کنند که دمانس بخشی از روند طبیعی سالمندی هست تا یک بیماری واین رقم از آخرین نظرسنجی 2019،  14% افزایش  نشان می دهد .

خانم پاولا باربرینو، مدیر عامل انجمن جهانی آلزایمر می گوید ” این نطرنادرست از سوی متخصصین حوزه سلامت، بسیارنگران کننده می باشد زیرا می تواند تشخیص و دسترسی به درمان مناسب را به تعویق بی اندازد در زمانی که درمان های نوین در گوشه، کنارجهان تایید می شوند و پیشرفت درتشخیص های  جدید نیز در راه هست.

40000 نفر از 166 کشور در نظرسنجی شرکت کردند و نتایج آن در گزارش ماه جهانی بیماری آلزایمربا عنوان تغییر در نگرش و رفتار نسبت به دمانس در جهان تدوین شده است.

“متخصصین ما باید درک بیشتری از دمانس داشته باشند، دمانس یک وضعیت پزشکی متشکل از مجموعه ای از بیماری ها و بیماری آلزایمر شایع ترین نوع آن می باشد و با آگاهی از آن، امکان چندین نوع درمان، مراقبت و حمایت که می تواند افراد را کمک کند تا سالم و طولانی تر، در شغل، در منزل و جامعه خود باقی بمانند.”

%88 افرادی که با دمانس زندگی می کنند، می گویند که شرم از ابراز بیماری را تجربه کرده اند، %5 افزایش از سال 2019

انجمن جهانی آلزایمرمی گوید که تصورات غلط در باره دمانس باعث تداوم شرم از ابراز بیماری در افرادی که با دمانس زندگی می کنند، می شود.

بانو امیلی آنگ، فردی که با دمانس زندگی می کند، می گوید ” در مسیر بیماری و گرفتن تشخیص و درمان، نیازهای او به نظر مهم نمی آمدند، من می بایست مرتب چیزهائی را ثابت و مکررا درخواست می کردم تا ترتیب اثر می دادند”

پژواک این احساس در طول گزارش شنیده می شود. این گزارش دارای 24 مقاله از متخصصین جهان در مورد مسائل فراگیر مرتبط با نگرش دمانس و هم چنین مثال هائی از شرم و راه های مقابله با آن، می باشد به قول آقای پگان یکی از افرادی که در این گزارش شرکت داشته، چالش بزرگ او، توجیه افراد است که وقتی می گوید مشکلی دارد، باورش کنند.

تبعیض سنی بسیار رایج است.  مردم فکر می کنند اگر زیر سن 65 سال هستی هیچ مشکل با حافظه نخواهی داشت. آن ها مسئله را جدی نمی گیرند.

خانم ناتالی ایو که او هم مقاله ای در گزارش جهانی آلزایمر دارد می گوید به او گفته شد” به نظر نمی آید که دمانس داشته باشد” برای این که برای او تشخیص دمانس زود هنگام در سن 47 سالگی داده بودند.

خانم آنگ می گوید “در مسیر کارزارهای دمانس با متخصصین زیادی مواجه شده که به او گفته اند که در آموزش های پزشکی، فصل دمانس کوتاه است و شاید این باعث شده، تصور کنند که دمانس بخشی از روند سالمندی هست.” او اضافه می کند “همین می تواند موجب تشخیص دیر، اشتباه یا اصلا تشخیص داده نشود.”

خبر خوب این هست که تعداد شرکت کنندگان با اعتماد به نفس بیشتر برای مواجه با شرم از ابراز بیماری نسبت به 2019 افزایش داشته است. ما همه با پشتیبانی از ماه جهانی آلزایمر می توانیم حساسیت و تغییر ایجاد کنیم.

در این ماه سپتامبر ما همه می توانیم با کمک هم در مورد دمانس و بیماری آلزایمر اطلاع رسانی کنیم و در فعالیت های این ماه که توسط انجمن های آلزایمر سراسر کشور اجرا می شود شرکت داشته باشیم و در رسانه های اجتماعی از هشتگ های “هم اکنون زمان اقدام برای دمانس”، “هم اکنون زمان اقدام برای آلزایمر” استفاده کنیم.

در ضمن به نظرمی آید افراد جامعه همان طور که با اعتماد به نفس بیشتری با شرم از ابراز بیماری مواجه می شوند در مورد اثرات سبک زندگی و عوامل خطر و ابتلا به بیماری آگاه هستند و 58% عموم بر این باورند که دمانس نتیجه سبک زندگی ناسالم هست.  45% از موارد دمانس دراثراصلاح 14 عوامل خطر قابل پیشگیری و پیشرفت مهمی به حساب می آید.

نتبجه شرم از ابراز بیماری: تنهائی مشکل  همه افرادی که با دمانس زندگی می کنند

نتایج نظرسنجی  نشان می دهد که 31% افرادی که با دمانس زندگی می کنند از اجتماع دوری می کنند و 36% ، دیگردرخواست برای کار و شغل نمی دهند زیرا ازتبعیض هراس دارند. نتایج نظرسنجی برای مراقبین نیز قابل توجه بود زیرا 47% دیگر دعوت دوستان و خانواده را نمی پذیرند و 43% کسی را به منزل دعوت نمی کنند.

مدیرعامل انجمن جهانی گفت ” ما می دانیم که انزوای اجتماعی یک از عوامل خطر دمانس می باشد و می تواند علائم یا سلامت روان را بدتر کند، در نتیجه بسیار مهم هست.”

در مورد انجمن جهانی آلزایمر

انجمن جهانی آلزایمر فدراسیونی از انجمن های دمانس و آلزایمر جهان و دارای 105 عضو می باشد که هر یک از این اعضا در کشورخود از افراد مبتلا و خانواده ها حمایت می کنند.

در مورد ماه جهانی آلزایمر

“سپتامبرماه جهانی بیماری آلزایمر، زمان کارزارجهانی برای افزایش اطلاع رسانی در مورد دمانس و چالش شرم از ابراز بیماری می باشد. هر سال، انجمن های دمانس و آلزایمرهمراه با آن هائی که دردرمان، مراقبت و حمایت از افرادی که با دمانس زندگی می کنند، از سراسر جهان هم صدا می شوند تا رویداد هائی با اهداف پشتیبانی، اطلاع رسانی و هم چنین راه پیمائی برای حافظه و روزهای درآمدزائی برنامه ریزی کنند.”

گزارش جهانی ماه بیماری آلزایمر در روز جهانی 21 سپتامبر منتشر می شود.

در مورد انجمن دمانس و آلزایمر ایران

انجمن دمانس و آلزایمر ایران در سال 2006 به عضویت انجمن جهانی آلزایمر درآمد و فعالیت های آن همسو با این نهاد می باشد تا بهتر بتواند به افراد مبتلا به دمانس و مراقبین و خانواده ها خدمات ارائه نماید. 13 انجمن آلزایمر استانی نیر در زیر چترانجمن دمانس و آلزایمر ایران فعالیت دارند تا دسترسی افراد مبتلا و مراقبین به خدمات را تسهیل نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر