الفبای دمانس

بررسی رابطه آلومینیوم و بیماری آلزایمر

آلومینیوم چیست؟

آلومینیوم، فلز سفید متمایل به خاکستری و قابل خم شدن و انعطاف پذیر است. به طور معمول در ظروف آشپزخانه (شامل ظروف آشپزی و غذاخوری)، وسايل و مواد ساختمانی بکار می رود. آلومینیوم به اشکال مختلفی چون نیترات آلومینیوم، اکسید آلومینیوم، هیدروکسید آلومینیوم (بکار رفته در آنتی اسید)، کلروهیدرات آلومینیوم ( بکار رفته درخوشبوکننده ها وعطرها ) و سولفات آلومینیوم ( بکار رفته در تصفیه آب نوشیدنی) استفاده می شود.

آلومینیوم کجا یافت می شود؟

  • در محیط:

نوع غیر فلزی آن در آب، هوا، دود، غذا، محصولات صنعتی، لوازم آرایشی، داروها (تاثیر گذار بر جذب دارو)، رنگ، وسایل آتش بازی، انواع اسپری، لاستیک و سرامیک یافت می شود.

  • در بدن انسان:

آلومینیوم در بدن انسان وجود دارد، اما هنوز تحقیقات نقش آن را در متابولیسم بدن نشان نمی دهد. تنها مقدار کمی از آلومینیوم وارد شده به بدن جذب می گردد و باقیمانده آن از طریق کلیه ها دفع می شود.

آیا بین آلومینیوم و دمانس ارتباطی وجود دارد؟

مانند بسیاری از مواد سمی دیگر، آلومینیوم نیز برای سلول های مغز مضر است. در سال 1965 برای اولین بار ارتباط بین آلومینیوم و بیماری آلزایمر مطرح گردید. و آن به دلیل ایجاد کلافه هایی در مغز خرگوش در اثر تزریق آلومینیوم بود. ولی نوع این کلافه ها با آنچه در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر ایجاد می شود، متفاوت است.

وجود فلزات برای کارکرد مغز ضروری ست. شواهد زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه مسمومیت پروتئین بتا آمیلوئید و رسوب آن در پلاک ها با سن و جابجایی مس و روی بخصوص در سلول های مغزی مرتبط است.

در حال حاضر دانسته های ما درباره نقش آلومینیوم در ایجاد تغییرات سلولی در بیماری آلزایمر محدود است. بنابراین شواهد کافی برای تایید نقش آلومینیوم در ایجاد بیماری آلزایمر وجود ندارد. اگرچه در مغز افراد مبتلا به بیماری آلزایمر رسوبات آلومینیم دیده شده است، هنوز مشخص نیست که آیا آلومینیوم سبب بیماری آلزایمر می شود و یا در بیمارانی که قبلا دچار این بیماری شده اند کم کم سطح آلومینیوم درمغز بالا می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر