آموزش

مراقبت از یک فرد مبتلا به بیماری آلزایمر، مشکل و پرچالش است. پذیرش تشخیص بیماری آلزایمر، از دست رفتن بیشتر توانائی ها و بروز اختلالات رفتاری متعدد همزمان با پیشرفت بیماری احتمالا ناراحتی بسیار به همراه خواهد داشت.

گاه حتی ممکن است مراقب احساس تنهائی و درماندگی نموده چراكه با آينده ای نامعلوم مواجه است و احساساتی چون اضطراب، نگرانی، خشم و اندوه در او بیدار شده باشد.

در حال حاضر (2022) تخمین زده می شود، بیش از 55 میلیون نفر در جهان مبتلا به بیماری دمانس هستند. اما آنچه موقعیت شما مراقب گرامی را متمایز میسازد امکان دسترسی شما به منابع آموزشی است. چرا که داشتن اطلاعات كافي در مورد بيماري، اولين قدم در جهت افزايش كيفيت زندگي و كسب سلامتي بيشتر شماست.

بنابراین به انجمن مراجعه نموده و در دوره های آموزشی مراقبین (گروههای حمایت کنندهشرکت نمائید.

امید است که با پیوستن شما به گروههای حمایتی و کسب اطلاعات لازم تصویری روشن از بیماری بدست آورید و از قبل خود را برای رویارویی با موقعیتهای جدید آماده سازید و به خاطر بسپارید که تأکید ما همواره بر پیگیری درمان و نیز حفظ ارتباطتان با انجمن دمانس و آلزایمر ایران است.

عضویت در شبکه مراقبین:

پس از پایان جلسات آموزشی و شرکت در گروه حمایتی، مراقبین می توانند به عضویت شبکه مراقبین درآمده .

گروه های حمایت کننده (Support Groups)

گروه های حمایت کننده لازمه و نیاز امروز بیماری آلزایمر می باشد.

مراقبت از افراد مبتلا به دمانس و بیماری آلزایمر به دلایل زیر طاقت فرسا ست؛

  • آسیب غیر قابل بازگشت و در عین حال پیشرونده ی مغز یعنی مهمترین عضو بدن که مسئول نظارت بر سایر اعضاء و سیستم های بدن است.
  • عدم وجود درمان قطعی
  • تاثیرات گسترده بیماری و ایجاد اختلال در تمامی عملکردها(شناختی – روانی- رفتاری -فیزیکی و…)

از آنجا که این وضعیت برای فرد مبتلا و خانواده وی دشوار و پر تنش است؛ متضمن صرف هزینه های مادی و معنوی گزافی خواهد بود که از جمله آنها می توان به از دست رفتن فرصت های زندگی؛ خستگی، فرسودگی، نا امیدی و آسیب های جدی به سلامت جسم و روان مراقبان اشاره کرد.

در تمامی کشورهای دنیا انجمن های دمانس و بیماری آلزایمر اقدام به برگزاری کلاسهایی تحت عنوان گروه های حمایتی (support groups) می کنند.

هر گروه حمایت کننده متشکل است از تعدادی مراقب (افرادی از خانواده فرد مبتلا که بیشترین زمان مراقبت و حمایت را از فرد برعهده دارند) و هدف اصلی از تشکیل آن ايجاد فرصتي است جهت آشنایی مراقبان با يكديگر و آگاهي از مشكلات، مسائل و چالش‌هاي پيش رو.

اهداف گروه در رابطه با فرد مبتلا:

آشنایی با بیماری با استفاده ازجزوات آموزشي، تخليه هيجانات منفي، ارائه راهکارهایی جهت افزایش کیفیت زندگی و برنامه ریزی برای آینده.

اهداف آموزشی و حمایتی گروه در رابطه با مراقبان:

انتقال تجربيات عملي، بيان احساسات، نيازها و نگراني ها در فضايي حمايت كننده و غير قضاوتي، آموزش روشهاي حفظ سلامت جسماني و رواني خود، ايجاد فرصتي جهت برقراری ارتباط اجتماعي و دوری از انزوا.

اهداف گروه در رابطه با اجتماع: انعكاس و انتقال نيازها و مشكلات مراقبان و افراد مبتلا به مراكز و سازمانهاي مرتبط دولتي و غيردولتي و در صورت امكان جلب مشاركت و حمايت آنان با کمک خود افراد مبتلا و مراقبانشان به عنوان صاحبان اصلی انجمن دمانس و آلزایمر ایران و استفاده از تجربیات، دانش وحضور فعال آنان در فعالیتهای مختلف انجمن.

گروههای حمایت کننده در انجمن دمانس و آلزایمر ایران:

تعداد جلسات : گروههای حمایتی در انجمن دمانس و آلزایمر ایران در طول حداکثر ده جلسه و بصورت یکبار در هفته و بر اساس مرحله ای که فرد مبتلا در آن قرار دارد تشکیل و در هر هفته موضوع مشخصی به بحث گذاشته می شود. (جزوات مربوط به مراقبان افراد مبتلا در مرحله پیشرفته بیماری شامل مطالب آموزشی مورد نیاز این افراد مانند اشکال در بلع، زخم بستر، عفونت ریه و …… است).

نحوه گزینش افراد در گروههای همگن و مناسب : چینش افراد در گروه به وسیله یک جلسه مشاوره فردی با مراقب ( و در صورت امکان فرد مبتلا) انجام می گیرد. هدایت و راهبری گروه بر عهده یک نفر کارشناس است که دو بعد آموزشی و حمایتی را در بر می گیرد.

در هر جلسه علاوه بر ارائه جزوات آموزشی با موضوعات مشخص افراد فرصت بیان نظرات، تجربیات و خاطرات خود را دارند و یا مسائل خود را مطرح کرده و از کارشناسان جلسه یا حتی سایر اعضاء راهنمایی دریافت می کنند. جزوات گروه به گونه ای طراحی شده است که شما را در مسیر بیماری آلزایمر کمک نماید. بسیاری از مشکلات عملی که در روزهای آتی با آن مواجه خواهید بود را برایتان شرح می دهد و همزمان با پیشرفت بیماری، اطلاعات واقعی و صریح از مراحل مختلف را در اختیارتان میگذارد.

روش عضو گیری و شرکت در گروههای حمایت کننده:

کلاس آموزش مراقبین افراد مبتلا به دمانس به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شود.

برای ثبت نام در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الی 14 به شماره 09925773037 پیام بدید:

اطلاعات دوره:

تعداد جلسات: 7 الی 8 جلسه

مدرس دوره: مینا احمدزاده، دکتری روانشناسی، مسئول بخش آموزش انجمن دمانس و آلزایمر ایران

توضیح دوره:

مهارت های حرفه ای مراقبت از افراد مبتلا به دمانس یک مهارت اساسی است که کمک می کند، مشکلات زندگی یا افراد مبتلا را با پذیرش و آگاهی بیشتر مدیریت کنیم.

از سلامت جسم و روان بهتری برخوردار باشیم.

از افرد مبتلا به دمانس که دچار علائمی مانند سردرگمی-اضطراب-بی قراری-شک و تردید و یا عدم همکاری برای درمان و مصرف دارد هستند بهتر مراقبت کنیم.

با افراد مبتلا ارتباط موثری برقرار کنیم.

در این دوره شرکت کنندگان از طریق گفتگوها و تمرینات کلاسی و مباحث گروهی گام به گام به درک عمیق از دمانس و بیماری آلزایمر رهنمون می شوند

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر