الفبای دمانسبین المللی

پیامد فعالیت های روز و ماه جهانی (۳۰ شهریور -۳۰ مهر ) همواره  نشانگر تداوم تلاش جهانی درشناساندن بیماری ، مراقبت و مشکلات ناشی از آن در صحنه بین المللی میباشد. انجمن آلزایمر جهانی و انجمن آلزایمر ژاپن درسومین همایش “نظم جهانی دمانس ” در توکیو ، ازاهمیت تشخیص، بهبود ارائه خدمات مراقبتی و راهکارهای کاهش عوامل خطر سخن راندند . تعدادی ازافراد مبتلا به همراه ۳۰۰ نفر ازاساتید ازسراسر جهان در این کنفرانس شرکت نمودند. نخست وزیر ژاپن گفت که دولت ژاپن خود را در حرکت جهانی علیه دمانس متعهد میداند و طرح ملی ژاپن که در سال ۲۰۱۲ تدوین شده است مجدابا در نظر گرفتن پیشنهادات افراد مبتلا ، بازنگری خواهد شد.

در طی کنفرانس ، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (و-ای-سی-دی )، گزارشی با عنوان ” حفظ شان افراد مبتلا به دمانس” : چگونه می توان با بهبود راهکارها به آنان جهت زندگی بهتر کمک نمود را منتشر کرد. این گزارش تاکید دارد که دمانس و بیماری آلزایمربا شتاب فزاینده میرود تا علت  ناتوانی در جهان شود. به همین دلیل، نیاز به توسعه و اجرای روش هائی ست که مراقبت دمانس را بهبود بخشد ودرجامعه بین المللی نیز یافته ها به اشتراک گذاشته شود.

در حال حاضر، طرح های متعددی در اروپا و آسیا در حال اجرست . ژاپن در ۷ سال گذاشته ، ۵.۵ میلیون نفر را آموزش داده است.

در این همایش ، به استفاده از راهکار های جدید تکنولژی مانند روباتیک ها  و بیو کامپیوترها در زندگی روزمره افراد مبتلا که میتواند استقلال آنان را افزایش دهد ، پرداخته شد. همچنین اساتید از انگلستان به اهمیت مراقبت فرد محور اشاره نمودند ورابطه بین کیفیت خوب و عالی مراقبت  و   کاهش نیاز به تجویز داروهای روانی را بیان کردند.

در پایان کنفرانس ، دکتر ساکسنا از سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که در ماه مارچ ۲۰۱۵، سازمان بهداشت جهانی ، همایشی در سطح وزرای کشورها در ژنو با عنوان ” اقدام جهانی علیه دمانس ” برگزار میکند و وزرای بهداشت  ۱۹۳ کشور عضو به این جلسه دعوت خواهند شد.

ابتکارهای جهانی برای تغییروبهسازی وضعیت مراقبت و حمایت

چندی قبل، انجمن آلزایمر جهانی جهت تهیه گزارشی از الگوهای خوب مراقبت در سراسر جهان، اقدام به نظر سنجی اینترنتی نمود. زیرا بر این باور است که تا به حال کمتربه موضوع ” در حال حاضر، چگونه از افراد مبتلا مراقبت میشود؟ ” پرداخته شده است. نتایج این نظر سنجی در گزارشی  در همایش توکیو ارائه گردید. هدف این گزارش ، معرفی الگوهای خوب مراقبت از افراد مبتلا به دمانس میباشد. با وجودی که هنوز کار های بسیاری در جهت بهبود وضعیت مراقبت و حمایت باید انجام داد ولی هم اکنون نیز نمونه هائی از حمایت خوب و مراقبت دلسوزانه ازسوی مراقبین حرفه ای وغیرحرفه ای اعمال میشود که برمبنای حق افراد مبتلا به داشتن کیفیت خوب زندگی برنامه ریزی شده است.همانطور که نیاز به درمان موثرهست

نیازبه شناخت عوامل موثر در ارائه کیفیت خوب مراقبت و حمایت نیز میباشد تا بتوان ان ها را اجرائی نمود.

در این گزارش به  فعالیت های مختلف ازجمله  خدماتی که در زمان تشخیص بیماری ارائهمی شود  مانند ارجاع  به خدمات حمایتی مناسب و خدمات حمایتی در منزل ، داشتن نگاه کلی به مراقبت از طریق ایجاد ارتباط بین سازمان های ذیربط خدماتی با در نظر گرفتن افراد مبتلا و مراقبینشان درقلب برنامه ها  و همچنین مراقبت در  خانه های  مراقبتی، پرداخته شده است.

نگاه کلی به مراقبت: در سطح ملی

کشورهای هند، نپال، زلاند نو با وجود تفاوت زیادی که با هم دارند مسائل را شناسایی کرده و اقدام به تغییردر سطح ملی نموده اند.

در زلاند نو، پس از یک سال مشاوره با افراد مبتلا ، در آوریل ۲۰۱۴ طرح کلی دمانس راه اندازی  شد.  این طرح دارای ۵ هدف میباشد.

  1.  جامعه ای پذیرای افراد مبتلا به دمانس
  2.  سلامت مغز – پیشگیری
  3. بر رسی و تشخیص زود هنگام
  4.  ادامه زندگی با دمانس بهمراه کیفیت خوب
  5.  ایجاد خدمات کیفی که بتواند این اهداف را اجرا نماید.

هند برنقاط قوت خود در جامعه برنامه ریزی نموده تا هندی آگاه و دوستارافراد مبتلا به دمانس را بسازد.  این برنامه شامل:

  1. توانمند سازی نظام بهداشت
  2. ایجاد خدمات در زمینه تشخیص و مدیریت دمانس با تمرکز برمراقبت های پزشکی و روانی – اجتماعی
  3. ایجاد و آموزش شبکه داوطلبین جهت مراقبت های غیر حرفه ای
  4.  ایجاد وآموزش کارکنان نظام بهداشت و سلامت جهت مراقبت در منازل و مراکز مراقبتی
  5. ایجاد بخش های دمانس در بعضی از مراکز نگهداری جهت خدمات کوتاه مدت
  6. سرمایه گذاری و تجهیز خط ملی تلفن مشاوره – محرمانه

هم اکنون این الگو در بعضی از شهر ها به اجرا در آمده است. این طرح از نظر اقتصادی مقرون به صرفه،عملی  و با فرهنگ هند نیز همخوانی دارد.

نپال نیز الگوی خود را بر حمایت و مراقبت خانواده بنا گذاشته تا افراد مبتلا همسو با فرهنگ نپالی در بین خانواده های خود نگهداری شوند.

مراقبت برای افراد مبتلا به دمانس

کشورهای کانادا، فنلاند و سویس دارای نظام مراقبتی  فرد محورمیباشند. هدف آنها ارائه خدمات به فرد مبتلا و مراقب او طبق نیاز آنها در طول زمان بیماری ست. “تماس اول ” طرحی ست که در کانادا اجرا میشود و از این طریق، بعد از تشخیصتماس فرد مبتلا با انجمن آلزایمربرقرار و اطلاعات لازم، مطالب اموزشی دریافت مینماید وازخدما ت مراقبتی مطلع میگردد. فنلاند هم دارای طرح مشابه ایست با این تفاوت که در  مراکز مراقبتی دائر شده، این فعالیت ها انجام میشود و از استاندارد بالائیبرخوردارست.در سویس،فرد مبتلا و مراقب او با یک نفر از زمان تشخیص تا پایان زندگی در ارتباط خواهند بود. تمام خدمات از مراقبتی ، ما لی و حقوقی در منزل ارائه میشود.

خدمات حمایتی فرد محور

این بخش به سه روش بهبود کیفیت زندگی میپردازد. در امریکا، از یک روش مداخله در تشخیص زود هنگام ، در انگلستان، درمان با محرک های شناختی برای کاهش علائم دمانس و در جمهوری چک از حرکات ورزشی برای تغییر حآلات افراد مبتلااستفاده میشود.

حمایت از مراقبت کنندگان

کشور های هلند و ژاپن طرح مشابه ای به نام “کافه آلزایمر” اجرا مینمایند که مراقبین همراه افراد مبتلا به این مکان ها میآیند تا دوستان خود را بیابند، تبادل اطلاعات ، بحث و گفتگو نمایند. هم اکنون ۲۰۰ مرکز در هلند دایر میباشد. اخیرا از این مراکز در انگلستان، فرانسه، سوئد، ایتالیا، کرواسی، اسلوانی، یونان، امریکا و آرژانتین نیز راه اندازی شده است. ژاپن برای مرحله اول بیماری و مراقبین آقا جلسات جداگانه تشکیل میدهد. در حال حاضر، ۳۵۰۰ گروه در ژاپن فعالیت دارند.

منبع:  انجمن آلزایمر جهانی
مترجم : فرانه فرین
مسول روابط بین الملل انجمن آلزایمر ایران

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر