آموزشاستان ها

دومین کارگاه آموزشی حضوری طرح غربالگری دمانس ویژه غربالگران استان قزوین روز دوشنبه 26 تیر در سالن اجتماعات فرمانداری این استان برگزار شد.

کارشناسان انجمن دمانس و آلزایمر ایران به دعوت سازمان بهزیستی قزوین برای کارگاه بازآموزی غربالگران در این مکان حاضر شدند.

پس از قرائت قرآن و پخش سرودملی، سرکار خانم زهرا غلامرضایی معاون امور پیشگیری بهزیستی استان قزوین ضمن تبریک روز بهزیستی و خیرمقدم و ابراز رضایت از استقبال گسترده کارشناسان بویژه شهرستان های استان قزوین، اطلاع دادند که 110 هزار نفر جمعیت 60 تا 75 سال در استان قزوین سکونت دارند و مبنا بر غربالگری یک سوم این جمعیت در مرحله اول غربالگری با برپایی 28 پایگاه ثابت و تعداد زیادی تیم های سیار است. بهزیستی طی هماهنگی و تفاهم نامه با دانشگاه علوم پزشکی، مراکز بهداشت، کانون های بازنشستگی، دفاتر امام جمعه، مراکز توانبخشی و… سعی در جذب سالمندان برای طرح غربالگری دارد.

حدود 100 کارشناس سیار طی دوره آموزشی حضوری بهمن ماه 1401 و دوره های آنلاین، آموزش دیده و کار غربالگری را شروع کرده اند.

ایشان ضمن تشکر از همکاری انجمن دمانس و آلزایمر ایران گفتند با وجود برخی مشکلات ازجمله اینترنت ضعیف یا وجود روستاها و مناطق فاقد اینترنت و نداشتن نسخه آفلاین درحال حاضر که کار را کمی کند می کند، اما در مجموع پیشرفت کار رضایتبخش است.

آقای علی دهباشی پور مدیرکل بهزیستی قزوین هم ضمن تبریک روز بهزیستی، از کارشناسان حاضر در همایش قدردانی کردند و مسئولانه و دلسوزانه کار کردن ایشان را مایه خیر و برکت در زندگی شان عنوان نمودند. ایشان اهمیت دوران سالمندی را بیان نمودند و گفتند با توجه به روند رو به رشد جمعیت سالمندان در کشور و استان قزوین، این استان به عنوان پایلوت غربالگری آلزایمر انتخاب شده است. وی اظهار کرد: این طرح با اهداف افزایش سطح آگاهی جامعه نسبت به دمانس، عوامل خطر ساز، علائم هشدار دهنده، برآورد شیوع دمانس و غربالگری زودهنگام و تشخیص و پیگیری درمان و مداخله به هنگام توانبخشی در افراد تحت ریسک و شناسایی شده در طول طرح انجام می‌گیرد که منجر به درمان در مراحل اولیه بیماری و کند شدن سیر بیماری می شود و می تواند کیفیت زندگی این افراد را بالا برده و از استرس مراقبین بکاهد.

سپس خانم فرنوش و خانم برزگر از انجمن دمانس و آلزایمر ایران، سامانه طرح غربالگری و تست ها را آموزش داده و پرسش ها و مشکلات غربالگران را پاسخ دادند و کارشناس جدبد در سامانه غربالگری ثبت نام شدند.

کارگاه در ساعت 1 بعدازظهر به اتمام رسید.

تفاهم نامه طرح شناسایی اختلالات شناختی(دمانس) در سالمندان ۶۰ تا ۷۵ سال فی مابین سازمان بهزیستی و انجمن دمانس و آلزایمر ایران در روز جهانی آلزایمر امضا شد و با همکاری انجمن دمانس و آلزایمر ایران و دفتر پیشگیری از معلولیت ها برای اولین بار در کشور در 2 استان قزوین و یزد آغاز شد.

در این طرح کلیه سالمندان استان توسط روانشناسان و غربالگران آموزش دیده توسط کارشناسان و اساتید انجمن دمانس و آلزایمر ایران در مراکز ثابت و سیار غربالگری بهزیستی مورد سنجش قرار می گیرند. سالمندان مشکوک به بیماری دمانس به پزشک متخصص ارجاع و پس از تشخیص قطعی جهت دریافت مداخلات درمانی و توانبخشی به مراکز تخصصی ارجاع می شوند که تمام این مراحل برای سالمندان، رایگان است.

تشخیص زودرس این بیماری با آزمون هایی که بتوانند غربالگری دقیق تری را در سنین پایین تر انجام شود می تواند به درمان بیماری و پیشگیری از ورود بیماران به مراحل بالای بیماری منجر شود.

طرح حاضر با هدف پیشگیری، غربالگری، تشخیص و مداخله بهنگام در دمانس و بیماری آلزایمر، زمینه ای برای برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های مناسب در راستای کاهش ابتلا به دمانس و ارتقای کیفیت زندگی افراد مبتلا و خانواده های آنان است.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر