بین المللیانجمن جهانی آلزایمر

روزجهانی آلزایمر گرامی باد

  • در کشورهای کم درآمد و درآمد متوسط ، از هر ۱۰ نفر یک نفر تشخیص دمانس و بیماری آلزایمر می گیرد.
  • تشخیص زود هنگام، فرصت مناسبی برای فرد مبتلا و مراقب او فراهم می آورد تا در زمان باقی مانده برای یک زندگی معنی دار برنامه ریزی کنند.
  • تشخیص زود هنگام موجب می شود تا فرد بتواند طولانی مدت مستقل زندگی نماید، خطر ابتلا به افسردگی کاهش و کیفیت زندگی افزایش می یابد.
  • با تشخیص زود هنگام، افراد مبتلا می توانند در تحقیقات شرکت نمایند تا مراقبت بهبود یابد و شاید درمان قطعی نیز یافت شود.
  • شعارماه جهانی آلزایمر “مرا به یاد داشته باش” این شعار با هدف ترغیب افراد به توجه و علامت های هشدار دهنده تدوین شده که آنهایی را که در سراسر جهان مبتلا هستند، به خاطر داشته باشند.
نکات کلیدی :

اپیدمی تریلیون دلاری: رویاروئی با بزرگترین چالش سلامت عمومی

  • در سال ۲۰۱۸ هزینه دمانس و بیماری آلزایمر در جهان به یک تریلیون دلار خواهد رسید و این هزینه از ارزش کمپانی های بزرگی مانند گوگل، اپل و شرکت نفتی اکسان فراتر خواهد رفت. هزینه های دمانس چالش های بیشماری را مستقیما بر نظام های سلامت و اجتماعی تحمیل می نماید و غیر مستقیم بر درآمد ملی کشورها تأثیر می گذارد، به دلیل اینکه افراد مبتلا و مراقبین مجبور به ترک خدمت می شوند.
  • پیشگیری و تشخیص زود هنگام به نفع اقتصاد کشور است. افرادی که تشخیص می گیرند می توانند از خدمات استفاده نموده و طولانی تر مستقل زندگی کنند. بسیار حائز اهمیت است که مردم با علائم دمانس آشنا شوند و اگر مشکلاتی می بینند زودتر به پزشک مراجعه و کمک بگیرند.
  • سازمان جهانی بهداشت، طرح جهانی عملیاتی دمانس را تصویب نموده و طبق آن کشورها موظف به داشتن برنامه عملیاتی دمانس تا سال ۲۰۲۵ شده اند. بنابراین مسئولیت خطیری بر دوش دولت ها نهاده شده که راهبردهای پیشگیری و اطلاع رسانی را بهبود بخشند و در نتیجه تعداد بیشتری تشخیص خواهند گرفت.
  • انجمن آلزایمر ایران در سال ۲۰۱۶، پیش نویس سند ملی جامع دمانس را به وزارت بهداشت تقدیم نمود. این سند مراحل کارشناسی را می گذارند و انجمن امیدوار است که وزارت بهداشت به زودی با تصویب و تخصیص بودجه، این طرح را در کشور نهادینه و همگام با کشور های دیگر به افراد مبتلا و مراقبین یاری رساند.

انجمن آلزایمر ایران با مشارکت سازمان بهزیستی کشور طرحی را در مورد امکان سنجی تست های تشخیص و انجام غربالگری از تیرماه 1394 در دست اقدام دارد که مراحل پایانی را می گذراند و امید که با بدست آمدن نتیجه آن و تهیه تست شاخص(Gold Standard) و همکاری سازمان های مرتبط، برنامه غربالگری در سراسر کشور اجرائی شده و تشخیص زودهنگام- درمان مؤثر، کاهش ابتلا و صرفه جویی کلان اقتصادی را در آینده کشورشاهد باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر