بین المللیماه جهانی 1402

به دعوت وزارت بهداشت قطر و سازمان جهانی بهداشت، انجمن دمانس و آلزایمر ایران در نشست دوحه در قطر شرکت دارد.

سازمان جهانی بهداشت وضعیت سند ملی دمانس درکشورهای منطقه را رصد می کند تا کشورهای منطقه تا سال 2025 برنامه های خود را تدوین و حد اقل یک فعالیت را اجرائی نمایند. در این کار گروه، آشنائی با نحوه سوالات “دیده بان جهانی دمانس” مطرح و یک مسول از هرکشور موظف به ثبت داده ها ی آن کشور بر روی این پایگاه اطلاعاتی می باشد.

تشخیص و درمان، کاهش عوامل خطر، پیشگیری مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و کشورها گزارشی از وضعیت کشور خود بیان نمودند. سازمان جهانی بهداشت در جلسه ای ابزار های کاهش عوامل خطر، سلامت روان، کمک به مراقب را معرفی نمود و از کشور ها خواست تا به سوالاتی چون : “کشورها برای رصد دمانس به کدام ابزار نیاز دارند؟” “آموزش نیروی کار نظام سلامت برای شناسائی و مدیریت دمانس” و “آیا به آموزش های دیگر نیز نیازهست؟” و در آخر “چگونه خدمات بعد از تشخیص را تقویت کنیم؟” را مطرح نمود.

کشورهای شرکت کننده عبارتند از ایران، پاکستان، عربستان، یمن، عمان،کویت، اردن، لبنان، فلسطین،عراق، قطر، مراکش، مصر، تونس، جیبوتی، سومالی و نمایندگان دفاتر سازمان جهانی بهداشت در منطقه

هم چنین جناب آقای دکتر حامد مصلحی ریس بخش سلامت روان و اعتیاد وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران  نیز در این نشست حضور دارند و گزارشی نیز در باره وضعیت بیماری های مزمن غیر واگیر و موفقیت های برنامه ارائه نمودند.

انجمن دمانس و آلزایمر ایران امیدوار هست تا برنامه سند ملی دمانس مورد توجه مسولین امر واقع و با دادن اولویت به مسله دمانس ، هر چه زودتر اجرائی شود تا موارد دمانس به موقع شناسائی و تحت درمان و توانبخشی قرار گیرند. اجرای سند ملی دمانس می تواند به میان سال ها کمک کند تا با آگاهی از عوامل خطر،  به دمانس و بیماری آلزایمر مبتلا نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر