الفبای دمانسبین المللی

سیگار خطر ابتلاء به دمانس را افزایش میدهد

مصرف سیگار خطر ابتلاء به دمانس را افزایش میدهد گزارشی از روابط بین الملل: سازمان بهداشت جهانی و انجمن آلزایمر جهانی نتایج مطالعات اخیر خود در مورد ارتباط بین مصرف سیگار و دمانس را در ژنو انتشار داده و اعلام کردند که خطر ابتلاء به دمانس در افراد سیگاری ۴۵ % بیش از افرادی ست که دخانیات مصرف نمیکنند و ۱۴ % موارد ابتلا به بیماری آلزایمر در جهان به دلیل مصرف سیگار است. همچنین در این گزارش به افزایش خطر ابتلاء به دمانس از طریق دود سیگار ثانویه اشاره شده است

رئیس بخش روانی سازمان بهداشت جهانی خاطر نشان کرد که نبود درمان قطعی برای دمانس ،  مداخلات پیشگیرانه بهداشت عمومی مانند کنترل عوامل خطر چون مصرف سیگار را الزامی مینماید این تحقیق پیش بینی میکند کاهش مصرف سیگار امروز میتواند منتج به کاهش بار دمانس در آینده شود.

هم اکنون مصرف دخانیات عامل خطر مشترکی برای هر چهار گروه اصلی بیماری های غیر واگیر مزمن شامل سرطان، بیماری های قلبی-عروقی، بیماری مزمن ریوی و بیماری قند شناخته شده است.

این گزارش حاکی از آنست که دخانیات بزرگترین تهدید بهداشت عمومی محسوب میشود زیرا سالیانه ۶ میلیون نفر در جهان قربانی میگیرد. به همین علت، سازمان بهداشت جهانی مصرانه از دولت ها می خواهد تا چهارچوب پیمان کنترل دخانیات سازمان بهداشت جهانی را پیاده و اجرائی نمایند، قوانینی جهت داشتن مکان هائی عاری از دود سیگار وضع و نهایتا دسترسی به خدمات ترک سیگار را تسهیل نمایند.

بر اساس این تحقیق،  ترک سیگار حتی درمیانسالی نیز میتواند مفید باشد در نتیجه حمایت و ترغیب افراد سیگاری  به ترک عادت باید در الویت کار قرار گیرد.

طبق گزارش ۲۰۱۴ انجمن آلزایمر جهانی ، ۴۴ میلیون نفر در جهان به دمانس مبتلا و بیش از دو سوم آنها در کشورهای کم در آمد و یا با درآمد متوسط زندگی میکنند و هر سال، ۷.۷ میلیون نفردر جهان به این تعداد افزوده میشوند. در سال ۲۰۱۰ ، بر آورد  هزینه بیماری در جهان  ۶۰۴ میلیارد دلار یعنی ۱% تولید ناخالص داخلی کشورها بوده است. بنابراین، به نفع هیچ دولتی نیست که از این اطلاعات در برنامه ریزی نظام بهداشت خود استفاده نکند، الگوئی برای کاهش مصرف سیگارتدارک نبیند و بیماری های مزمن غیر واگیر را کنترل ننماید .

انجمن آلزایمر جهانی بر این باور است که کشورها  میتوانند به  این داده ها پیام های مربوط به سلامت مغز و علائم خطرساز دمانس را اضافه و در برنامه ها و مداخلات بهداشت عمومی مبارزه با مصرف سیگار استفاده واطلاع رسانی نمایند.

منبع: انجمن آلزایمر جهانی

مترجم: سرکار خانم فرانه فرین

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر