آموزشاستان هادوره آموزش مهارت های دمانس و آلزایمر

انجمن دمانس و آلزایمر ایران با حمایت سازمان جهانی بهداشت و همکاری سازمان بهزیستی کشور، دوره آموزشی 40 ساعته ویژه تسهیلگران را با شرکت 34 نفر از 14 استان کشور آغاز کرده است. هدف از تشکیل این دوره آموزشی ظرفیت سازی جهت ارائه خدمات بهینه به افراد مبتلا و خانواده ها در سراسر کشور به خصوص در مناطق محروم می باشد. این دوره با پیامی از دفتر نمایندگی سازمان جهانی بهداشت در جمهوری اسلامی ایران کلید خورده است.

هم اکنون در ایران حدود یک میلیون نفر با دمانس زندگی می کنند و فقط 10% تشخیص طبی دریافت می کنند. شایان ذکر هست که یک میلیون خانواده نیز در حال مراقبت کردن هستند که بار کلان مراقبت و هزینه گزاف آن را متحمل می شوند. باید توجه داشت که ارتقا کیفیت مراقبت فقط با آموزش امکان پذیر هست و این حرکت می تواند خانواده ها و مراقبان بی شماری را با آموزش مراقبت دمانس آشنا سازد و آن ها را در مسیر مراقبت یاری رساند. در حال حاضر در جهان بیش از 55 میلیون نفر با دمانس زندگی می کنند. این رقم تا سال 2050 به 139میلیون نفربالغ خواهد شد. برای آماده سازی کشورها برای مقابله با دمانس، مجمع جهانی بهداشت در ماه مه 2017 ، طرحی را با نام “برنامه اقدام جهانی در مورد پاسخ بهداشت عمومی به دمانس 2025-2017″ به تصویب رسانده است.

این برنامه طرحی جامع برای اقدام سیاستگذاران، شرکای بین المللی، منطقه ای و ملی سازمان جهانی بهداشت در زمینه های کاهش خطر، تشخیص، درمان و مراقبت افراد مبتلا به دمانس و حمایت از مراقبان و نحوه مدیریت برنامه های مرتبط را ارائه می دهد.

با برگزاری این دوره آموزشی، انجمن دمانس و آلزایمر ایران گامی در راستای سند ملی دمانس، نیازهای افراد مبتلا به دمانس و مراقبان و “برنامه اقدام جهانی در مورد پاسخ بهداشت عمومی به دمانس، 2025- 2017 ” سازمان جهانی بهداشت برداشته است. تداوم وتکرار این دوره می تواند نقش مهمی در ظرقیت سازی نیروهای متبحر جهت ارائه خدمات به این افراد داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر