الفبای دمانس

سازمان غذا و داروی آمریکا (اف.دی.ای) با تسریع روند تائید داروی لوکانماب را به تصویب رساند.

از سال 2003 لوکانماب دومین درمان داروئی بیماری آلزایمر هست که به بازار عرضه می شود، قبل از آن ادوهلم (ادوکانوماب) بود که درماه جون 2022 با تائید مشروط آن موافقت شد.

در روز 6 ژانویه، سازمان غذا و داروی آمریکا (اف.دی.ای)، لوکانماب ( اسم داروئی: لاکمبی) را برای افراد مبتلا به دمانس با اختلال شناختی خفیف یا دمانس خفیف که در دوران مطالعه آزمایش های بالینی بر روی این دسته انجام شده بود را تائید کرد.

این خبر بعد از نشر نتایج مرحله سوم مطالعه لوکانماب به نام شفافیت بیماری آلزایمر درج شده است و توصیه می کند که لوکانماب اثربخشی قابل توجهی در کاهش افت شناخت داشته است.

شرکت های بیوژن و ایسای تولید کنندگان این دارو خبر داده اند که به دنبال گرفتن مجوز از کشورهای ژاپن و اروپا تا آخر مارچ 2023 هستند.

خانم پاولا بربرینو مدیرعامل انجمن جهانی درباره این خبر گفت:

” ما از شنیدن این خبر بسیار خوشحال هستیم که درمان جدیدی برای بیماری آلزایمر بزودی در دسترس افرادی که در آمریکا با بیماری آلزایمر زندگی می کنند قرار می گیرد و شرکت های ایسای و بیوژن همه سعی خود را خواهند کرد تا هر چه سریع تر برای کشورهای دیگر در جهان نیز این امکان را به وجود آورند و هم اکنون فعالیت خود را برای ژاپن و اروپا آغاز کرده اند. ما ازمقامات نظارتی می خواهیم تا به این درمان با در نظر گرفتن مولفه هائی مانند دیگر بیماری ها برخورد کنند و از انگ، سن گرایی و تبعیض که اغلب در حاشیه این بیماری مطرح هست، پرهیز کنند.

تائید داروی لوکانماب و دیگر داروهائی که تائید شده اند و یا درشرف آزمایش هستند الزام به داشتن آمادگی نظام های سلامت در جهان را بیشتر پررنگ می سازد و همچنین سوال های مهمی را در ارتباط با دسترسی به درمان، داشتن شرایط لازم و توانائی پرداخت هزینه ها را برای افراد مبتلا در کشورهائی که هنوز فاقد هیئت نظارت یا کشورهائی که نظام سلامت درحال شکل گیری دارند بویژه در کشورهای با درآمد کم و متوسط را مطرح می سازد.

رئیس هیت علمی و پزشکی انجمن جهانی آلزایمر، دکتر علیرضا عطری گفت: “روندی که لوکانماب باید طی کند تا بالاخره در دسترس همه قرار گیرد و از نظر درمانی بهینه سازی و استاندارد شود تا گزینه مناسب برای استاندارد مراقبت بالینی قرار گیرد نیاز به سال های متمادی همکاری ذینفعان، تعهد، هم سوئی، فکر، وقت و تلاش دارد. درآمریکا، در یک سال آینده و بیشتر، لوکانماب باید به تائید کامل اف.دی.ای. برسد. برپایه علمی منصفانه و پوشش بیمه قابل دسترس حرکت کند. توصیه های مناسب و عملی و راهنما برای پزشکان برنامه ریزی شود تا بتوانند درمان جدبد بیماری آلزایمر را با اطمینان و بطور موثر انجام دهند و برچالش های بسیاری از قبیل دانش، تخصص، منابع غلبه کنند.”

“در هر حال این ها فقط امید و آرزو نیستند بلکه قابل حصول هستند و ضرورت دارد تا در مسیر درمان های داروئی بیماری آلزایمر گزینه های بهتری برای افراد مبتلا و مراقبان فراهم شود.”

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر