مغز عضو پيچيده و اسرارآميزي است كه از ميلياردها نورون يا سلول مغزي ميكروسكوپي تشكيل شده است.

تمام وظايف مغز از جمله تفكر، گفتگو، رؤياپردازي، راه رفتن، گوش دادن به موسيقي و صدها چيز ديگر وقتي صورت مي گيرد كه اين سلول ها با يكديگر ارتباط برقرار می کنند. اين ارتباط توسط مواد شيميايي كه درون سلول ها توليد مي شوند صورت مي پذيرد، یعنی این مواد شیمیایی از يك سلول به سلول مجاور منتشر شده و ارتباط برقرار مي شود. از آنجا كه مطالعات نشان می دهند توليد بعضي از اين مواد شيميايي در مغز افراد مبتلا به آلزايمر كم مي شود، دانشمندان درحال مطالعه در مورد اين مواد شيميايي هستند تا نشانه هاي بيماري آلزايمر را كاهش دهند.

بیماری آلزایمر تخریب پیش رونده بافت قشر مغز است که از بخشی به نام هیپوکامپ که مسئول نگهداری اطلاعات ، حافظه و یادگیری است شروع میشود.

بدلیل پیشرونده بودن بيماري بتدریج سایر بخشهای مغز هم درگیر می شود به طوري كه عملکردهای مختلف مغز از جمله حافظه، زبان، برنامه ریزی، استدلال، قضاوت ، شخصیت و … را دچار اختلال می نمايد.

نتیجه اینکه عمدتا” بیماری با اختلال در حافظه نمایان میشود ،اما با گذشت زمان و پیشرفت بیماری که کارکرد های عصبی یکی پس از دیگری مختل شده ، تحلیل تدریجی سلول های مغز و نهایتاً کوچک شدن اندازه مغز رخ می دهد؛ مشکلات ذهنی و جسمی متعددی در فرد بروز میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر