الفبای دمانسآمیلوئید

افراد مبتلا به دمانس و بیماری آلزایمر از لحاظ توانمندی ها در یک سطح نیستند. بنابر این افراد مبتلا برای انجام فعالیتهای توانبخشی گروه بندی می شوند.

لطفا به توضیحات گروه بندی افراد مبتلا ، توجه کرده و فعالیت ها را متناسب با این گروه بندی، در اختیار عزیزان مبتلا قرار دهید.

قبل از شروع فعالیت به عزایزان توضیح دهید و با تشویق و ایجاد انگیزه فعالیت را در اختیارشان قرار دهید .

به هیچ عنوان اجبار در کار نباشد.

  • در هنگام انجام فعالیت در کنارفرد مبتلا حضور داشته باشید .
  • عجله نکنید ،حتی اگر زمان زیادی صرف میشود اشکالی ندارد . زیرا که برای فرد مبتلا بسیار لذت بخش است که خودش فکر کرده و فعالیت را انجام دهد.
  • اگر از شما راهنمایی خواستند، آنها را راهنمایی کنید تا مرحله به مرحله به جواب درست برسند.
  • اگر فرد مبتلا فعالیتی را اشتباه انجام داد، به هیچ عنوان او را سرزنش نکنید .حتی گاهی اوقات بسته به شرایط ،اشتباه او را پذیرفته و او را تشویق می کنیم .زیرا که اگر بخواهیم اشتباهات او را گوشزد کنیم اعتماد به نفسش پایین می آید و انگیزه اش را برای انجام فعالیت از دست میدهد.
  • خودکار و مداد شخصی برای فرد مبتلا تهیه نمایید تا از ابتلا به ویروس جلوگیری شود.

گروه 1

مرحله اول

  • فرد مبتلا در امور شغلی و اجتماعی پیچیده که نیاز به دقت ، توجه و تمرکزبیشتری است مشکل دارد.
  • ممکن است به دلیل پایی آمدن بازده کاری از کار کردن ، معاشرت و فعالیتهای اجتماعی کناره گرفته باشد .
  • در رفتن به جاهای نا آشنا و جدید با اتومبیل شخصی یا با وسایل نقلیه عمومی، مسیر را گم می کند.
  • اختلال در عملکرد زندگی و شغل برای اطرافیان یا همکاران او مشخص است.
  • ظرفیت سازماندهی او در کارهای روزمره و معمول کاهش یافته است.
  • فرد ممکن است از شرکت در اموری که پیچیدگی بیشتری دارد کناره گیری کند تا اختلال موجود برای دیگران واضح نشود.
  • در این مرحله فرد در خرید و مدیریت امور مالی خود و حتی سفر به جاهایی که برایش آشنا است، مشکلی ندارد.
  • در استدلال و قضاوت مشکل ندارد.
  • آگاهی به زمان و مکان و همچنین آگاهی نسبت به مسایل اجتماعی و فرهنگی دارد.

مرحله دوم

  • توانایی فرد در انجام امور پیچیده زندگی، مانند پرداخت حسابها و یا امور مالی کاهش یافته است .
  • توانایی فرد در برنامه ریزی یا تهیه غذا برای میهمانی ها کاهش یافته است ،به طور مثال غذا نمک ندارد یا خیلی شور است.و برای ۴ نفر به اندازه ۱۰ نفر تدارک میبینند یا برای ۱۰ نفر به اندازه ۴ نفر غذا درست میکنند.
  • توانایی وی در خرید فهرستی از اقلام از سوپر مارکت یا خواربارفروشی کاهش یافته است.
  • فرد مبتلا میتواند به طور مستقل در اجتماع زندگی کرده و به جاهایی که برایش آشنایی دارد، به تنهایی برود.
  • دقت، توجه و تمرکز او نسبت به قبل کمتر شده است.
  • در استدلال و قضاوت مشکل ندارد.
  • گاهی اوقات آگاهی نسبت به زمان نداشته و در بردن زمان به عقب و جلو دچار مشکل می شود.
  • امضا کردن برای او مشکل است.

گروه 2

مرحله اول

  • فرد مبتلا دیگر نمیتواند به تنهایی در امور مالی و خرید عملکرد درستی داشته باشد.
  • برای انتخاب لباس متناسب با روز و فصل و مناسبتها نیاز به راهنمایی دارد.اگر کسی او را راهنمایی نکند ممکن است یک لباس را بارها بپوشد یا ترکیب نامناسبی از لباسها بر تن او باشد. مثلا بلوز پشمی با شلوار نخی و نازک بپوشد.
  • روزها را فراموش میکند و آگاهی به زمان ندارد.
  • مسیرها را کاملا فراموش کرده و رانندگی نمیکند .
  • فراموش می کند که باید استحمام کند و باید به او یاد آوری شود.
  • در شناخت ارقام روی اسکناس مشکل دارد.
  • استدلال و قضاوت او تا حدودی مشکل دارد.ضرب المثلهای قدیمی که تکرار شده اند را میتواند به خاطر بیاورد ولی به طور دقیق آنها را استدلال نمیکند.

مرحله دوم

  • فرد مبتلا گاهی در پوشیدن لباس ،کفش یا بستن دکمه، بند کفش و کمر بند به طور صحیح مشکل دارد .
  • برای رفتن به حمام مقاومت می کند و دیگر نمیتواند به درستی خودش رابشوید و خشک کند.
  • برای پوشیدن لباس مشکل دارد و نمیتواند خودش لباس بپوشد. نیاز دارد یک نفر به او کمک کند.
  • وقتی دستشویی میرود دستهایش را فراموش میکند بشوید و خودش را خوب طهارت نمیکند و در نظافت و رعایت بهداشت مشکل دارد.
  • وقتی به دستشویی میرود فراموش میکند به درستی لباسش را مرتب نماید.
  • در امور شناختی و شناخت اشیا و وسایل دچار مشکل است و اسامی را تا حدودی فراموش کرده است.
  • دامنه لغات اونسبت به گذشته محدود شده است.

گروه 3

مرحله اول

  • گهگاهی بی اختیاری ادرار داشته و در فهم اینکه خودش را به دستشویی برساند مشکل دارد.
  • گاهی به طور کلی مسیر دستشویی را فراموش میکند و امکان دارد مثلا در اشپزخانه کارش را انجام دهد.

مرحله دوم

  • فرد دچار بی اختیاری ادرار و مدفوع است و پوشک می شود.
  • توجه و تمرکز کلا مختل شده .
  • نام اشیا و وسایل را فراموش کرده و دامنه لغات خیلی محدود شده است.
  • بستگان درجه اول را فقط میشناسند ولی امکان دارد نام آنها را هم نداند. مثلا ممکن است پسر خود را جای همسر سابق صدا کند .و دختر خود را به جای خواهر بداند.
  • تصویر خود را درآینه تشخیص نمیدهد.
  • گام برداشتن آنها کوچکتر شده و معمولا به جلو و عقب خم میشوند.
  • در حفظ تعادل مشکل دارد.
  • به تنهایی امکان حرکت ندارد و.در بستر هست.
  • غذا به صورت پوره به او داده میشود .
  • سر سرازیر میشود و در اخر غذا هم نمیشناسد و بلع مختل میشود و تغذیه با لوله و سرمهای غذایی برای او ضروری است.

گروه 4

مرحله اول

  • دیگر توانایی صحبت کردن ندارند. در حد کلمه های نافهموم ادا میشود.
  • دیگر نمیتواند به طور مستقل بنشیند. ولی لبخند میزند گریه میکند.
  • به تنهایی نمیتواند راه برود.
  • هنگام غذا خوردن تعادل ندارد وغذا را روی لباس میریزد.
  • رابطه چشم و دست وجود ندارد.اطرافیان رانمیشناسد.

مرحله دوم

  • به تنهایی امکان حرکت ندارد و.در بستر هست.
  • غذا به صورت پوره به او داده میشود .
  • سر سرازیر میشود و در آخر غذا هم نمیشناسد و بلع مختل میشود و تغذیه با لوله و سرمهای غذایی برای او ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر