بین المللیانجمن جهانی آلزایمر

انجمن جهانی آلزایمر، به مناسبت پایان سال میلادجاری، گزارشی از عملکرد و دست آوردهای سالیانه خود را به شرح ذیل منتشر کرده است:

  • سال ۲۰۱۷، سال بسیارمهمی برای جامعه جهانی دمانس بوده است. با این وصف، ما، هنوز کارهای زیادی را باید انجام دهیم. ما در سال ۲۰۱۸، از هر فرصت استفاده خواهیم کرد تا اوضاع دمانس در جهان را به نفع افراد مبتلا، مراقبین و خانواده­ها تغییر دهیم.

اطلاع ­رسانی در مورد بیماری دمانس در جهان اولویت اول ما است.

  • انجمن­های آلزایمر جهان دراین مسیر پیشگام بوده و افراد مبتلا به دمانس را حمایت نموده و به خصوص در کشورهایی که امکانات کمتری دارند، منابع مناسب را تامین می­نمایند. همچنین برای حمایت و کمک به افراد مبتلا و تغییرنگرش به بیماری تلاش کننده ما با تمام انجمن­ها ارتباط نزدیک داریم و انجمن­های جدیدالتاسیس را نیزحمایت می­کنیم تا حرکتی منسجم در صحنه جهان در برابر این چالش همه گیر ایجاد کنیم و باتفاق راه حل­های مناسب پیدا نمائیم.
  • نگاهی به سال ۲۰۱۷، ما را به کنفرانس سالانه جهانی در کیوتو می­برد که ما با مباحث جدید دمانس بیشتر آشنا شدیم و توانستیم با تعامل با اعضا، بستری مناسب در جهت همکاری بین انجمن­ها فراهم آوریم.
  • در ماه می (اردیبهشت)، در نشست مجمع جهان سلامت، ۱۹۴ کشورطرح جهانی دمانس را به اتفاق آرا به تصویب رساندند تا دمانس در هر کشور در اولویت قرار گیرد. انجمن جهانی آلزایمر مصرانه اهداف این طرح که شامل اطلاع­رسانی، جوامع دوستدار دمانس، تشخیص، درمان، تحقیقات، کاهش عوامل خطر و مراقبت و حمایت است را در سطح کشورها پیگیری می­کند تا دولت­ها طرح جهانی دمانس را در دستور کارخود لحاظ نمایند.
  • تا این تاریخ، ۳۰ کشور طرح خود را عملیاتی کرده­اند و دیگر کشورها نیز هر چه زود تر باید اقدام نمایند. در حال حاضر، انجمن جهانی آلزایمر ۹۰ عضو دارد. تقاضا داریم اگر انجمن­هایی را در کشورهایی که فاقد عضویت ما هستند می­شناسید، به ما معرفی کنید.
  • ما با برگزاری کنفرانس سالانه، ماه جهانی آلزایمر و برنامه آموزشی آلزایمر موسوم به دانشگاه آلزایمر سعی بر این داریم تا تاثیرگذار باشیم. ما به گفتمان در مورد دمانس و پیشرفت طرح با سازمان جهانی بهداشت، سازمان ملل، سازمان گسترش و همکاری اقتصادی(OECD)، دولت­ها و سازمان­های منطقه­ای، افراد مبتلا به دمانس، مراقبین و خانواده­ها ادامه می­دهیم.
  • همچنین، ما فعالیت­های انتشاراتی خود را درتمام سطوح دنبال خواهیم کرد. در سال ۲۰۱۷، دست آورد ما گزارش مربوط به “دمانس در جنوب صحرای افریقا” و “جوامع دوستدار دمانس بوده است”.
  • در سال ۲۰۱۸، ما پروژه استراید ( STRiDE) را کلید می­زنیم. این پروژه با همکاری دانشکده اقتصاد و علوم­سیاسی (LSE) دانشگاه لندن، انجمن جهانی آلزایمر(ADI) و انجمن جهانی همبستگی افراد مبتلا (DAI) با بودجه ۷.۷ میلیون پوند آغاز بکار خواهد کرد تا ظرفیت تحقیقاتی مورد نیاز را جهت بررسی وضعیت مراقبت دمانس با ارائه شواهد، در هفت کشور با درآمد کم و متوسط فراهم آورد.
  • پروژه استراید (به معنی تقویت عملکرد دمانس در کشورهای در حال توسعه -STRiDE) با مدیریت مرکز تحقیقاتی مراقبتی فردی-اجتماعی دانشگاه لندن و همکاری دانشگاه های ساسکس و کیپ تاون انجام می­شود و موظف است تا وضعیت فعلی مراقبت دمانس را در سطح ملی و هرخانواده به تنهایی ، بررسی و به افراد مبتلا کمک نماید تا بهتر زندگی کنند و راهکارهایی را پیشنهاد دهد تا مراقبین و افراد خانواده از هزینه­های کلان مصون و نهایتاً به سطح فقر یا از دست دادن سلامت خود رانده نشوند. محور تحقیقات، بررسی تاثیر دمانس در فرهنگ­های مختلف، شرایط اجتماعی و اقتصادی گوناگون است تا بهتر بتوان برنامه­های ملی را ارزیابی و توسعه آنرا حمایت نمود.
  • در پایان، خبر خوب اهدای ۵۰ میلیون دلار توسط آقای بیل­گیت به تحقیقات دمانس است که راه را برای پیشبرد پروژه­های تحقیقاتی دمانس باز می کند تا شاید شاهد دست آورد جدید در درمان بیماری باشیم

سازمان جهانی بهداشت، دیدبان جهانی دمانس را راه اندازی کرد

۸ دسامبر ۲۰۱۷ – سازمان جهانی بهداشت، دیدبان جهانی دمانس را راه­اندازی کرد تا تاثیرعملکرد جهانی دمانس را رصد کند. این تصمیم با توجه به طرح جهانی دمانس که توسط ۱۹۴ کشور در ماه می ۲۰۱۷ به تصویب رسیده است، گرفته شد با این هدف که ذینفعان در هر کجای جهان بتوانند از نتایج آخرین پیشرفت تحقیقات مطلع گردند.

۵۰ میلیون نفر در حال حاضر با دمانس زندگی می­کنند و در سال ۲۰۱۸، هزینه درمان بیماری یک تریلیون­دلار پیش بینی شده است.تا سال ۲۰۵۰، شمار افراد مبتلا سه برابر می­شود و اکثر این افراد در کشور های کم درامد و یا با درآمد متوسط زندگی می­کنند. انجمن جهانی آلزایمر، در برنامه­ریزی این طرح با سازمان جهانی بهداشت فعالانه همکاری داشته است، زیرا این دیدبان داده­های معنی­دار بیماری، تشخیص، دسترسی به منابع، راهبردها و مراقبت و حمایت برای افراد مبتلا را گرداوری و رصد خواهد کرد.

در حال حاضر، ۲۱ کشور داده­های خود را در اختیار دیدبان قرار داده­اند و انتظار می­رود در سال ۲۰۱۸ این تعداد به ۵۰ کشور برسد. فقط ۳ کشور می­توانند تعداد افرادی که تشخیص گرفته­اند را مشخص کنند و این خود نشا نگر نیاز شدید به افزایش اطلاع­رسانی، ساختار و حمایت است. گزارش ۲۰۱۶ انجمن جهانی آلزایمر می­گوید که فقط %۱۰ افراد در کشورهای با درآمد کم و متوسط تشخیص داده می­شوند.

دیدبان بانک اطلاعاتی بی­نظیری را ایجاد خواهد کرد تا پزشکان، پژوهشگران، جامعه مدنی و دیگران بتوانند دسترسی به بزرگترین منبع اطلاعات به روز دمانس با ذکر فهرست کشورها و مناطق داشته باشند. اطلاعات جمع آوری شده توسط دیدبان، کمک شایانی به توسعه برنامه­های ملی دمانس در کشور های بیشتری خواهد کرد و این نظر انجمن جهانی آلزایمر را تامین خواهد نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر