گزارش خبری اولین کارگاه ملی آموزش تسهیلگران مراقبت از افراد مبتلا به دمانس

توسط انجمن دمانس و آلزایمر ایران با حمایت دفتر سازمان بهداشت جهانی در ایران

 

دمانس به عنوان یک پدیده پیچیده شناختی است که علاوه بر فرد مبتلا، خانواده و مراقبین فرد مبتلا را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. اختلال حافظه و دمانس، وابستگی به خانواده و مراقب و همچنین سایر افراد جامعه را تحت فشار قرار می دهد. مانند بسیاری از کشورهای جهان، در ایران نیز آگاهی عمومی در مورد دمانس، علائم آن و نحوه برخورد با افراد مبتلا به دمانس یا آلزایمر پایین است.

مدت‌ زیادی بود که تیم مدیریت انجمن دمانس و آلزایمر ایران (IDAA) در نظر داشت یک کارگاه آموزشی ملی کشوری، برای ارتقای ظرفیت مقامات استانی برگزار کند. این فرصت از طریق به رسمیت شناختن دمانس به عنوان یک موضوع بهداشت عمومی اولویت‌دار در مجمع جهانی بهداشت (WHO) در سال 2017 قرار گرفت و در همین چارچوب بود که با حمایت مالی و فنی دفتر کشوری سازمان جهانی بهداشت، اولین کارگاه ملی آموزش تسهیلگران مراقبت از افراد مبتلا به دمانس را برای 34 نفر از کارکنان ارشد سازمان بهزیستی کشور و اعضای انجمن های استانی که در زیر چتر انجمن دمانس و آلزایمر ایران فعالیت دارند از  14 استان کشور از تاریخ 10 الی 14 دیماه 1401  برگزار نمود.

در این راستا معیارهای انتخاب استان‌ها شامل استان‌های با جمعیت سالمند بالا، تعداد خانه‌های سالمندان زیاد و انجمن فعال آلزایمر استانی بود. لذا کمیته فنی برای بررسی و تایید برنامه عملیاتی پروژه، عناوین اصلی آموزشی، ارائه پشتیبانی فنی در طول کارگاه و پیوستن به تیم انجمن دمانس و آلزایمر ایران برای نظارت بر جلسات آموزشی استانی در صورت نیاز ایجاد شد. اعضای این کمیته شامل اساتید دانشگاه، افراد متخصص در سازمان های مرتبط و کارشناسان دمانس در انجمن دمانس و آلزایمر ایران بودند.

تیمی از کارشناسان بسته‌های آموزشی موجود بین‌المللی در خصوص دمانس و بیماری آلزایمر  برنامه حمایت از مراقبان دمانس سازمان جهانی بهداشت، دستورالعمل‌های برنامه اقدام شکاف سلامت روان (mhGAP) و سایر مواد مرجع را بازبینی و تطبیق دادند. محصول نهایی بسته آموزشی 40 ساعته شامل 9 عنوان اصلی بود که مورد تایید کمیته فنی قرار گرفت. علاوه بر این، تیم یک دوره آموزشی 12 ساعته  با استفاده از همان محتوا به شکل خلاصه تهیه نمود تا تسهیلگران استانی پس از بازگشت به استان خود از آن برای آموزش آبشاری استفاده کنند.

برای اجرای موفقیت آمیز آموزش آبشاری، از شرکت کنندگان در کارگاه کشوری ملی آموزش مربیان تاکید شد که پس از بازگشت به استان خود، جلسات آموزشی مشابهی را برای همکاران مراکز نگهداری شبانه روزی و یا مراقبین تحت نظارت خود برگزار کنند، از این رو در آخرین روز کارگاه ملی TOT، که قبل از بازگشت به استانها جهت یکسان سازی محتوای آموزشی، مربیان استانی نسخه هایی از منابع از جمله عناوین 12 ساعته را دریافت کردند و همچنین تمام پاورپوینت های مربوطه برای استفاده در صورت نیاز در وب سایت انجمن دمانس و آلزایمر ایران آپلود شد تا بتوانند مورد استفاده قرار دهند.

خوشبختانه شروع این برنامه که با حمایت دفتر سازمان بهداشت جهانی در ایران و پیام مدیر محترم بیماری های غیرواگیر آن سازمان (جناب آقای دکتر رنجبر) برگزار گردید بسیار مفید بوده و تا حد زیادی به نتیجه به دست آمده، امیدواری حاصل گردید که به یاری خدا استمرار برنامه در سایر استان ها و سازمان ها نیز انجام گیرد.

نتایج کارگاه:

  • افزایش آگاهی جامعه در مورد دمانس و بیماری آلزایمر
  • افزایش کیفیت زندگی افراد مبتلا و مراقبان آنان
  • درصد بالای کاهش ابتلا به دمانس (40 درصد) و شرم از ابراز بیماری شده و در نتیجه ارائه خدمات مناسب به سالمندان سراسر کشور (با هدف پیشگیری)
  • تداوم و تکرار این دوره برای سایر گروه های اجتماعی بویژه بیمارستان ها و … می تواند نقش مهمی در ظرفیت سازی نیروهای آموزش دیده و کارآمد جهت ارائه خدمات بهینه به افراد مبتلا و خانواده ها در سرار کشور بویژه مناطق محروم را در پی داشته باشد

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر