بین المللیانجمن جهانی آلزایمر

گزارش کنفرانس سالانه انجمن جهانی آلزایمر 2018

شیکاگو – ۲۶ تا ۲۹ جولای2018

کنفرانس انجمن جهانی دارای دو بخش است، شورای انجمن جهانی  که دارای  ۹۰ عضو می باشد و قبل از کنفرانس برگزار می گردد و گرد همایی علمی که طی دو روز و نیم کار خود را ادامه می دهد.     در شورا چه خبر بود؟  وقایع به ترتیب: ۲۶ جولای ساعت   ۵ – ۱ بعد از ظهر

  • شورای انجمن جهانی آلزایمر با سخنان رئیس هیات مدیره این نهاد در روز ۴ مرداد ۹۷ با حضوراعضای دائمی، افراد مبتلا و مراقبین آغاز بکار کرد. در این نشست، صورت جلسه سال قبل به تصویب اعضا رسید. سپس درغیاب مدیرعامل، گزارش وی توسط معاون او خوانده شد و پیام ویدئویی از خانم پاولا بربارینو خطاب به اعضای انجمن جهانی پخش شد. در این پیام، ایشان براهمیت وضرورت مراقبت به همراه محبت و بردباری تاکید داشتند زیرا همچنان درمان قطعی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد و تنها عشق وعلاقه است که افراد مبتلا و مراقبین را درمسیر بیماری یاری می بخشد.
  • گزارش مالی و در پی آن گزارش عملکرد هیات مدیره درسال گذشته (۲۰۱۸- ۲۰۱۷) به سمع شورا رسید.
  • رئیس افتخاری انجمن جهانی، خانم یاسمین آقاخان به این سمت، مجددا برای ۵ سا ل آینده برگزیده شد.

لازم به ذکر است که مادر خانم یاسمین آقا خان سالها به بیماری آلزایمر مبتلا بوده است.خانم یاسمین آقاخان از بدو تاسیس انجمن جهانی آلزایمر در امریکا فعالیت مستمر داشته است و چون فرد معروف و با نفوذی در جامعه جهانی بشمار می آیند  به سمت رئیس افتخاری توسط شورا انتخاب می شوند.

  • طبق دستور جلسه، کمیته انتخابات، تعدادی کاندیدا برای سه کرسی آزاد هیات مدیره به شورا پیشنهاد کرد و سپس انتخابات انجام شد و خانم ها فرانه فرین از ایران ، بریگیتا مارتنسون از سویس و آقای جان گروونور از انگلستان بار دیگر، برای سه سال آینده به هیات مدیره انجمن جهانی آلزایمر راه یافتند.

هیات مدیره انجمن جهانی آلزایمر دارای ۱۱ عضو است که هر سال به تعداد کرسی هائی که آزاد می شوند انتخابات برگزارمی کند.

  • سپس، رئیس کمیته علمی، پزشکی انجمن جهانی آلزایمر آقای سرژ گوتیر گزارش بخش خود را با این مطالب شروع کرد که در مغز بعضی از افراد فقط پلاک ها  دیده می شود ودر دیگران کلاف ها و در تعدادی هر دو، خیلی از افراد بالای ۹۰ سال دارای هر دو پاتولوژی هستند ولی دارای علائم بیماری نمی باشند پس ممکن است تورم باشد و تحقیقات در این موارد ادامه دارد. ایشان متذکرشدند که کشورها باید بانک اطلاعاتی از شواهد مفید بودن دارو ها تهیه نمایند.  در برخی از کشور ها دارو های بیماری زیر پوشش بیمه قرار دارند مانند تایلند.

ایشان متعقد هستند که انجمن جهانی آلزایمر بهتراست مداخلات روانشناختی / اجتماعی را تسهیل نماید تا اعضا مناسب فرهنگ خود تغییرواجرا نمایند.

همچنین امکان استفاده از آزمایش های خون، آب نخاع ، ام ار ا ی و پت اسکن تشخیص زود هنگام را تسهیل می نماید و دارو باید همسو با اسیب های مغز تجویزگردد تا بی جهت به ا فراد دارو داده نشود.  این روش هزینه کمتری را به بودجه کشورها تحمیل خواهد کرد.

  • در ادامه جلسه ، کمیته عضویت با ارائه گزارش فعالیت های خود، درخواست عضویت دائم کشورهای بوسنی، لستو، ماداگاسکار،میانمار، کره جنوبی وعمان را به شورگذا شت. شورا با عضویت این کشورها موافقت نمود.
  • مورد بعدی دستورجلسه، پایان دادن به عضویت انجمن آلزایمر بنگلادش بود زیرا این نهاد مسولیت خود را نادیده گرفته و به تعهدات خود عمل نمی کرده است. شورا به اتفاق آرا به عضویت این عضو پایان داد.

در مورد ماه جهانی آلزایمر در سال ۲۰۱۸ و برنامه های اطلاع رسانی و تبلیغات در این ماه بیاناتی توسط معاون مدیرعامل ایراد شد که با همکاری کشورها برای این ماه برنامه ریزی می شود. نشست، بعد از۴ ساعت به کار خود پایان داد. انجمن آلزایمر ایران درحاشیه کنفرانس غرفه دا شت که با عکس های فعالیت های انجمن تزیین شده بود و بسیار مورد توجه قرار گرفت. چه اعضا قدیمی و چه اعضا جدید سوالاتی در مورد فعالیت ها مطرح نمودندو فعالیت های انجمن  ایران برایشان جذاب می نمود. بازدید ازغرفه ها در ساعا ت تنفس انجام می گرفت. ساعت ۱۷.۳۰، کنفرانس با سخنان معاون مدیر عامل انجمن جهانی آلزایمر،  آقای کریس لینچ کار خود را شروع کرد.  سپس آقای هری جان مدیر عامل انجمن آلزایمر امریکا مقدم شرکت کنندگان را به شیکاگوخوش آمد گفت و در پی آن آقای جان سندبلام در مورد تجربه خود ازگرفتن تشخیص دمانس صحبت کرد. او ۵۴ سال دارد و۷ سال است که با بیماری زندگی می کند و به بیماری الزایمراز نوع غیرعادی (Atypical  (مبتلا می باشد. اوبسیار فعالانه با نمایندگان مجلس امریکا در تعامل است. آقای سندبلام یکی از مؤسسین انجمن جهانی همبستگی افراد مبتلا به دمانس (DAI)  است و در هیات مدیره آن نهاد در سمت خزانه دارفعالیت دارد.جضور وی یادآوردلیل و اهمیت گردهمایی سالانه بود که حضار را تحت شعاع خود قرار داد.

سپس، پیام ویدوئی رئیس جمهور پیشین کاستاریکا که طرح ملی دمانس را در کشور خود کلید زده است پخش شد که جالب و ارزنده بود. برنامه افتتاحیه تا ساعت ۱۹.۳۰ ادامه داشت . ۲۷ جولای بخش علمی کنفرانس رسما کار خود را آغاز نمود. طرح جهانی عملیاتی دمانس که به تصویب سازمان جهانی بهداشت رسیده است مورد توجه سخنرانان جهانی بود تا توجه  کشورها نسبت به موارد آن جلب شود.  ۲۸ جولای در روز دوم، انجمن آلزایمرایران ارائه شفاهی داشت و خانم فرانه فرین آموزش کودکان دوره پنجم دبستان که توسط انجمن برای ۴۵۰۰ دانش آموز در منطقه ۲ تهران انجام شده است وهمچنین توسعه طرح را به سمع رساند. در طول روز، پژوهشگران درسالن های متعدد به ارائه مقالات خود پرداختند. ارائه های شفاهی شامل موضوعاتی چون تشخیص، درمان و تحقیقات، مراقبت، تاثیر طرح های ملی دمانس، تکنولوژی، نوآوری و سرمایه گذاری، سلامتی برای همه – سیاست های جهانی برای پیشگیری بیماری های مزمن، غیر واگیر، واکسیناسیون، راه اندازی شاخص آمادگی کشورها دربرنامه ریزی و اجرای طرح ملی دمانس، نوآوری کشورهای اسکاندیناوی راهکارهای دمانس، داروهای نامناسب وبانک اطلاعاتی ، سیاست های ملی و جهانی، مراقبت های مراحل پایانی. حقوق انسانی افراد مبتلا ، اطلاع رسانی و شرم از ابراز بیماری ، زنان و دمانس، دمانس و جوامع دوستدار دمانس، انواع مراقبت ها، هنر و دمانس، پیشگیری،تغذیه و سبک زندگی، نوجوانان و دمانس، آموزش نیروی کار، محیط زیست و تکنولوژی و…را  می توان نام برد. همچنین،  درحاشیه کنفرانس، پوستر های علمی از کشور های  مختلف به نمایش گذاشته شده بود. امسال از کشور تایوان ۵۳ نفر و از ژاپن ۱۴ نفر شرکت داشتند و همه کار های خود را در قالب پوستر و یا شفاهی ارائه کردند. ۲۹ جولای ارائه مقالات تا ساعت ۱۲ ادامه دا شت و سپس برنامه اختتامیه با سخنان رئیس هیات مدیره آغازشد و اعلام گردید که به دلیل مشکلاتی که پیش آمده سال ۲۰۱۹، کنفرانس در ایتالیا برگزار نخواهد شد و در ادامه انجمن آلزایمر سنگاپور، کشور میزبان سال ۲۰۲۰ فیلمی برای آشنائی حضار با سنگاپور پخش کرد و با سخنان معاون مدیرعامل،  کنفرانس به کار خود پایان داد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر