الفبای دمانس

افرادی که از یک فرد مبتلا به دمانس مراقبت می کنند اغلب به دلیل اینکه به میزان کافی استراحت نمی کنند خسته می شوند. به هر حال خستگی می تواند به افسردگی نیز بیانجامد…

خستگی در مراقب:

افرادی که از یک فرد مبتلا به دمانس مراقبت می کنند اغلب به دلیل اینکه به میزان کافی استراحت نمی کنند خسته می شوند. به هر حال خستگی می تواند به افسردگی نیز بیانجامد. در عین حال افسردگی نیز ممکن است باعث احساس خستگی بیشتر گردد. تا جایی که می توانید اعمالی را انجام دهید که کمتر خسته شوید. به عنوان مثال:

خانم سیفی می گوید : ” همسرم شب بیدار می شود و کلاهش را برسرش می گذارد و روی مبل می نشیند. من قبلا تهایت تلاشم را می کردم که او را به رختخوابش برگردانم. اما حالا می گذارم که آنجا بنشیند. اگر او می خواهد که کلاهش را با شلوار راحتی اش بپوشد، خب بپوشد. من دیگر در این مورد نگران نیستم. قبلا فکر می کردم که باید سالی چند بار پنجره ها را پاک کنم و هر روز زمین آشپزخانه را شستشو دهم. حالا اینطور فکر نمی کنم. من باید انرژی ام را برای کارهای مفیدتر دیگری صرف کنم.”

برای سلامتی تان مهم است که فرد مبتلا شب ها بخوابد یا حداقل اگر بیدار است از امنیتش مطمئن باشید. اگر بطور دائم شب ها از خواب بیدار می شوید و در طول روز نیز از فرد مبتلا مراقبت می کنید ، بدنتان خسته خواهد شد و دیگر قادر نخواهید بود که به فعالیت های همیشگی تان بپردازید. مهم است که آستانه تحمل خود را بشناسید.

بیماری در مراقب:

بیماری به دنبال افسردگی و خستگی ایجاد می شود. هنگامی که فرد دیگری به مراقبت شما نیاز دارد، بیماری شما می تواند مشکلی جدی باشد. از خود بپرسید؛ اگر شما بیمار شوید چه فردی از فرد مبتلا مراقبت خواهد کرد؟

نکات مفید:

  • تا جایی که می توانید اقداماتی را جهت کاهش خستگی انجام دهید و به میزان کافی استراحت کنید.
  • یک رژیم غذایی مناسب و غنی داشته باشید.
  • ورزش کنید.
  • تعطیلاتی را برای خود ترتیب دهید تا برای مدتی از مراقبت نمودن دور باشید.
  • به طور منظم به پزشک مراجعه کرده تا وضعیت سلامت خود بخصوص مشکلات پنهان از جمله افزایش چربی خون را مورد بررسی قرار دهید.
  • زمان، انرژی و بودجه ی کافی برای سلامت خود اختصاص دهید. همواره به یاد داشته باشید به خاطر خود و فرد مبتلا باید سلامت تان را حفظ نمایید.

روابط جنسی در مراقب:

زمانی که نگرانی های مختلفی از جمله بیماری مزمن، مسائل مالی و … وجود دارند، ممکن است فکر کردن به مسائل جنسی می تواند بی مورد به نظر بیاید. با این وجود، انسان تا پایان عمر نیازمند عشق و نوازش بوده و مسائل جنسی بخشی از نیازهای بزرگسالی وسزاوار توجه است.

گاهی اوقات مسائل جنسی در بیماری دمانس یک مشکل به حساب می آید اما گاهی اوقات نیز یکی از موضوعات جالبی ست که یک زوج هنوز از آن لذت می برند. این مبحث برای آن دسته از زوج هایی می باشد که مسائل جنسی برایشان به صورت یک معضل در آمده است. گمان نکنید که این موضوع حتما برای شما نیز پیش خواهد آمد.

زمانی که همسر شما مبتلا به دمانس است:

اکثر مردم حتی پزشکان نمی توانند راجع به مسائل جنسی به راحتی صحبت نمایند. بویژه هنگامی که مربوط به سالمندان یا افراد معلول باشد، این شرمساری همراه با تصورات نادرست در مورد روابط جنسی می تواند باعث شود که همسر فرد مبتلا سکوت کرده و در این رابطه با کسی صحبت نکند. همسر یک فرد مبتلا به دمانس ممکن است تصور کند هنگامی که بسیاری از جنبه های دیگر روابطشان تغییر کرده، لذت بردن از روابط جنسی نیز غیر ممکن است. به عنوان مثال ممکن است نتوانید با همسرتان که حتی دیگر با او هم صحبت نیستید، رابطه جنسی برقرار نمایید.

گاهی اوقات فرد مبتلا به دمانس افسرده و بد خلق بوده و میل جنسی اش را از دست می دهد. (توجه به این نکته ضروری ست که اگرکاهش میل جنسی زودهنگام و قبل از تشخیص دمانس رخ دهد، ممکن است برای همسر او باعث سوء تفاهم گشته و به عنوان یک مشکل جنسی تعبیر شود) گاهی اوقات رفتار جنسی فرد مبتلا ممکن است به گونه ای تغییر کند که پذیرش یا کنترل آن توسط همسرش دشوار باشد. زمانی که فرد مبتلا نمی تواند برای بیش از چند دقیقه مسائل را به خاطر بسپارد ممکن است در انجام روابط جنسی نیز دچار مشکل شود.

مثلا بعد از اتمام رابطه هنوز قادر به انجام آن بوده و بخواهد آن را انجام دهد اما بلافاصله مجددا فراموش می کند و بدین ترتیب باعث دل شکستگی و تنهایی همسرش می گردد. تکرار چنین تجاربی می تواند باعث شود که شما بخواهید این جنبه از زندگی را برای همیشه پایان دهید. گاهی اوقات فرد مبتلا انجام مقدمات لذت بخش رابطه جنسی را فراموش کرده و باعث ناامیدی و دلسردی همسرش می گردد. گاهی آسیب مغزی باعث می شود که فرد مبتلا بیش از حد مایل به برقراری ارتباط جنسی باشد، زمانی که رخ می دهد کنترل آن مشکل است.

در این گونه موارد دارو درمانی نیز، به جز داروهای خواب آور موثر نخواهد بود. اگر مشکل هنوز وجود داشت باید از آن مکان دور شوید. باید بدانید که آسیب به مغز باعث چنین مشکلاتی شده و فرد مبتلا، خود قادر به کنترل آن نیست و به طور عمدی و هدفمند این عمل را انجام نمی دهد.

آنچه که غالبا در روابط جنسی افراد فراموش می شود خود عمل جنسی نیست بلکه نوازش کردن و در آغوش گرفتن و محبتی ست که بین دو فرد وجود دارد. گاهی همسر سالم ترجیح می دهد که در اتاقی جداگانه بخوابد. گاهی اوقات نیز فردی که قبلا عاطفی بوده بعد از بیماری ، دیگر محبت همسرش را نمی پذیرد. مهم است که در مورد بیماری همسرتان و اثرات آن بر مغزش بیشتر مطلع و آگاه شوید. بهتر است با مشاوری که در زمینه مسائل جنسی دانش و تجربه کافی داشته و با دمانس نیز آشناست مشورت نمایید.

زمانی که والد مبتلا با شما زندگی می کند:

اگر والد مبتلا با شما زندگی می کند مساله رابطه جنسی با همسرتان ممکن است بطور ناراحت کننده ای دچار اختلال شود و این موضوع می تواند جنبه های دیگر روابطتان را متاثر سازد. ممکن است شما آنقدر خسته باشید که نتوانید رابطه جنسی داشته باشید یا برای گذراندن وقت با یکدیگر فرصتی نداشته باشید. برقراری ارتباط با تمام جنبه های یک رابطه، از جمله گفتکو و کار کردن با یکدیگر، مقابله با مشکلات و برقراری رابطه جنسی با یکدیگر، غنی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر