مرکز جامع توانبخشی قاصدک

مرکز جامع توانبخشی قاصدک با مجوز از سازمان بهزیستی کشور به عنوان سنبل و نمونه مراکز ویژه افراد مبتلا به دمانس و بیماری آلزایمر در ایران مشغول فعالیت می باشد. مسئولین انجمن آلزایمر ایران با ایجاد فضای مناسب و برنامه ریزی فعالیت های توانبخشی ذهنی و کاردرمانی تلاش می کنند تا از افت حافظه افراد مبتلا پیشگیری نموده و از این طریق کیفیت زندگی افراد مبتلا و خانواده ها را ارتقا بخشند و در نهایت از وابستگی زودهنگام افراد مبتلا به خانواده ها جلوگیری نمایند.

درحال حاضر در روزهای شنبه تا چهار شنبه از ساعت 8 صبح الی 13:00 آماده ارائه خدمات به مبتلایان به دمانس و بیماری آلزایمر می باشد. بخشی از برنامه های هدفمند و خدمات ارائه شده سال جاری این مرکز که در محیطی شاد و صمیمی باحفظ استقلال و کرامت انسانی سالمندان و باور های دینی، اعتقادات مذهبی، علایق وسلایق ایشان زیر نظر کارشناسان و مربیان اجرا شده است به شرح زیر به اطلاع می رسد.

  •  بررسی وضعیت سلامت مددجویان مرکز به صورت روزانه شامل کنترل فشار خون، نبض، وزن، بهداشت … توسط کارشناسان پرستاری .
  • برسی خلق، اختلالات رفتاری، انجام تست های روانشناختی و ارائه راهکارهای مطلوب روانشناس مرکز.
  •  برگزاری جشن تولد مددجویان باحضور خانواده و اعیاد مانند تولد امام علی (ع) و روز پدر، عید سعید فطر،… با موسیقی سنتی و بصورت زنده با هدف تداعی خاطرات ایجاد شور و نشاط …
  • توانبخشي جسمي شامل حركات اندامها، نرمش، فعاليت با ابزارهای ورزشي، كيسه شن، پرتاب حلقه، توپ و….. به منظور حفظ توانايي باقیمانده و تقويت قواي جسمانی، كسب اعتماد به نفس، ايجاد شور و هيجان، شادابي و آرامش، خوابي آرام در شب، حفظ تعادل به ويژه تقویت اندام تحتاني به منظور پيشگيري از زمين خوردن، افسردگی و انزوای اجتماعی سالمندان در يك فضایی صميمي و آرام.

شرایط پذیرش مددجو

داشتن حداقل توانایی جسمانی مانند راه رفتن و غذا خوردن مستقل ، سلامت نسبی قوای شنوایی، بینایی و گفتاری.

مددجویان حداکثر تا سقف ۲۰ نفر ، بصورت ۱ الی ۵ روز در هفته ، از ساعت ۸ صبح الی ۱۳ پذیرفته می شوند.

مراحل پذیرش:

  • بررسی وضعیت جسمانی و شناختی و خلقی مددجو توسط کارشناس
  • پر نمودن فرم های مربوطه
  • پذیرش آزمایشی ۲ یا ۳جلسه با حضور مراقب(بصورت ثبت نام روزانه)
  • ارائه ی مدارک پزشکی شامل:آخرین نسخه پزشک، آزمایشات و گواهی پزشک متخصص مبنی بر ابتلا به بیماری دمانس و آلزایمر
  • ارائه مدارک شخصی شامل؛ فتوکپی شناسنامه و کارت ملی و ۶قطعه عکس
  • تحویل دادن یک دست لباس برای مواقع ضروری
  • تحویل لیست دارویی و داروهای مورد نیاز در طول روز (در صورت لزوم)
  • توانبخشی ذهنی شامل دعا و نیایش، خواندن قرآن، شعر از حفظ توسط مددجویان، خواندن تیتر های درشت مانند هفته نامه سلامت، نوشتن، گوش كردن داستان كوتاه به منظور تقویت حس شنیداری و توجه و تمرکز، كسب اعتماد به نفس و خودباوري، بیان خاطرات، حل جدول کلمات عمومی به صورت گروهی، بيان اسامي دخترانه و پسرانه، اعضای خانواده، اشياء وسایلی كه روزانه با آنها سرو كار داريم.

– استفاده از ابزار و كارتهاي تحریک حافظه، انجام محاسبه رياضي برابر فرم های طراحی شده، بگارگيري ضرب المثلها و استعارات، بیان چیستان و لطیفه جهت تحریک حافظه، تقويت تفكر انتزاعي، بازشناخت و یادآوری.

– تحريك حواس چشایی، بویایی، لامسه، شنیداری (گوش کردن به صداها، موسیقی، داستان و شعر…) حس بینایی با تصاویر گل ها، رنگ ها…

– فعاليتهاي هنری و دستي با خمير، انجام نقاشي و رنگ‌آميزي، انواع كار دستي، برش تصاوير به منظور تقويت توانايي دست و انگشتان، نرم شدن و انعطاف مفاصل، تطبيق چشم با دست،… نمونه هایی از فعالیت های هدفمند مرکز جامع توانبخشی و مراقبت روزانه قاصدک می باشد..

خانواده های محترم مددجویان مبتلا به دمانس و بیماری آلزایمر می توانند جهت مشاوره در زمینه بیماری ، مراقبت از خود و بیمار و کسب آگاهی از نحوه پذیرش با شماره 44694439 شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8:30 الی 14 تماس حاصل نمایند.

باشد تا بتوانیم الگوی عملی و مناسبی برای سازمان های دیگر فراهم آوریم بطوریکه علاوه بر خدمات توانبخشی ، حفظ شاءن ، احترام و عزت عزیزان مبتلا به آلزایمر نیز همواره سرلوحه امور قرار گیرد.

شرایط پذیرش مددجو در انجمن دمانس و آلزایمر ایران

برنامه روزانه مرکز قاصدک

توانبخشی در منزل