الفبای دمانس

افراد مبتلا به دمانس و بیماری آلزایمر در اثر اختلال در عملکرد حافظه قادر به ذخیره مطالب جدید نیستند. مثل این می ماند که فیلمی را از وسط ببینند. آنچه را که هم اکنون در حال نمایش است می بینند ولی هیج اطلاعی از اتفاقات قبل ندارند.

افراد مبتلا به دمانس ممكن است بگويند كه با يكي از دوستانشان تلفني تماس می گیرند، اما فراموش كنند آن را انجام دهند. ممكن است شروع به تهيه غذايي بكنند، اما فراموش كنند اجاق گاز را خاموش كنند. ممکن است نتوانند ساعت روز یا مکانی را که هستند بیان کنند. به نظر خیلی عجيب مي رسد که رويدادهاي اخير را فراموش می کنند درحالي كه اتفاقات گذشته هاي دور را به طور واضح به خاطرمی آورند.

گاهی افراد ممكن است اتفاقات گذشته هاي دور را بيشتر از رويدادهاي اخير به ياد بياورند يا ممكن است بخشی را به ياد آورده ولی مراحلی را به خاطر نياورند. اين شرايط مربوط به روش ذخيره و دريافت اطلاعات در مغز مي باشد و فرد آن را عمداً انجام نمی دهد.

توجه داشته باشید که انتخاب راهکار مناسب جهت کمک به بهبود عملکرد حافظه فرد مبتلا کاملا بستگی به مرحله و شدت دمانس دارد. در فرد مبتلا به دمانس خفيف ممكن است از يادآوري هايي برروی برچسب استفاده شود. در صورتي كه فرد مبتلا به دمانس شديد به علت افت توانائی ها قادر نخواهد بود از این گونه کمک ها استفاده کند.

براي افرادی كه قادر به خواندن هستند می توانید دستورالعمل هايي بنويسيد تا به کمک آن ها كارهاي روزمره شان را انجام دهند. يادداشت نمودن نامها و شماره تلفن هاي افراد آشنا نيز مي تواند مفید باشد. در صورت خارج شدن از منزل براي او بنويسيد به كجا مي رويد. اگر در زمان وعده غذا در منزل نیستید براي او يادداشتي بگذارید و زمان صرف غذا را یادآوری کنید.

استفاده از ساعت و تقويم نیز مي تواند به فرد مبتلا در به ياد آوردن زمان كمك كند. روي روزهايي كه مي گذرد خط بکشید. فهرستی ساده از فعاليت هاي روزانه در جائی كه فرد مبتلا قادر به مشاهده آن باشد قرار دهید تا روز او دارای ساختار باشد. يك برنامه منظم و مرتب و ثابت روزانه نسبت به برنامه متغير، آشفتگي كمتري ايجاد مي كند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر