الفبای دمانس

افزایش بیقراری هنگام غروب و راهکارهایی جهت کنترل این وضعیت

غروب زدگی (افزایش بیقراری هنگام غروب) . افراد مبتلا به بیماری آلزایمر معمولاً عصرها که آفتاب کم کم غروب می کند، بر آشفته و هیجان زده و بیقرار می شوند. همین امر به علاوه عدم توانایی آنها در بیان احساساتشان، مراقبت را دشوار می سازد. این پدیده، غروب زدگی نام دارد.

راهکارهایی جهت کنترل این وضعیت:

  • روشن گذاشتن چراغ ها اغلب مؤثر و سودمند است. ممكن است توضيح دادن به فرد در مورد اينكه در چه مکانی می باشد و چه چيزي رخ مي دهد مفيد باشد.
  • تلاش فرد مبتلا در طول روز جهت درك از محيط و تصحیح اشتباهاتش خسته كننده است. بنابراين تحملش براي تنش در پايان روز كمتر مي شود. در پایان روز شما نيز خسته تر هستيد و ممكن است تا حدودي خستگي تان را به بيمار آشفته منتقل نموده باعث ايجاد واكنشهاي ناگوار و فاجعه آميز گرديد.
  • براي فرد مبتلا در طول روز برنامه ريزي نماييد، طوري كه انتظارات كمتري در غروب از او داشته باشيد. به عنوان مثال حمام كردن را كه اغلب براي بيمار مشكل است براي صبح يا اوايل بعدازظهر برنامه ريزي نماييد.
  • گاهي اوقات بیشتر فعالیت ها درمنزل به هنگام غروب رخ مي دهند. اين مسئله باعث آشفتگي و تحريك پذيري فرد مبتلا كه از قبل خسته و سردرگم است مي شود. به عنوان مثال؛ آيا شما تلويزيون روشن مي كنيد؟ آيا افراد زيادتري هنگام غروب در منزل هستند؟ آيا شما مشغول پختن شام هستيد؟‌ آيا فرزندان خواهند آمد؟ خسته شدن ممكن است درك و فهم وي را از آنچه در جريان است مشكل تر كند و باعث ايجاد رفتارهاي ناگوار گردد.
  • اگر امكان دارد، سعي كنيد تعداد اتفاقات اطراف فرد مبتلا را در زمان سخت روز (غروب) كاهش دهيد يا فعاليت هاي خانواده را به جايي دور از وي منتقل نماييد. همچنين مهم است كه براي فعاليت هاي روزانه تان برنامه ريزي كنيد تا هنگام وخيم تر شدن حال وی هنگام غروب تحت فشار و استرس نبوده و پر انرژي و سر حال باشيد. به عنوان مثال اگر زماني شما مشغول تهيه شام هستيد بيمار آشفته تر و نگران تر مي شود، سعي كنيد غذاهاي ساده اي را براي شام در نظر بگيريد يا از قبل تهيه نماييد يا اينكه مي توانيد غذاي ناهار و شام را هنگام ظهر با هم طبخ نماييد.
  • گاهي اوقات مشكل زماني است كه بيمار توجه دائمي شما را مي خواهد و هنگامي كه مشغول به كارهاي ديگر هستيد پر توقع تر مي شود. شايد زماني كه مشغول كاري هستند بتوانيد او را نزديك خودتان به كاري ساده مشغول نماييد يا از فردي ديگر در منزل بخواهيد تا او را سرگرم نمايد. گاهي هم زماني كه هيچ روشي مؤثر نبود مجبور هستيد كه با پزشك در مورد برنامه و زمان داروها مشورت نماييد.
  • دوره هاي بي قراري و بي خوابي ممكن است بخشي اجتناب ناپذير از آسيب مغزي باشد. بيمار عمدا و آگاهانه اين اعمال را انجام نمي دهد حتي اگر ممكن است به نظر رسد كه دوست دارد در زمان هايي كه شما كارهاي زيادي داريد با شما لجبازي و به اصطلاح خود را براي شما لوس كند.

همچنین نکات کلیدی زیر اغلب کمک کننده است:

  • سعی کنید در این ساعات بیمار را مشغول شنیدن موسیقی، خوردن عصرانه یا فعالیت های دیگر نمایید.
  • می توانید در این ساعات با وی به پیاده روی بروید.
  • فعالیتهای مهم و دشوار برای بیمار در این ساعات برنامه ریزی نکنید.
  • گاه میتوان ساعت را دستکاری نمود و یا برای پنهان کردن تاریک شدن تدریجی هوا از پردة ضخیم و روشن نمودن زودهنگام چراغها (قبل از تاریکی) استفاده کرد.
  • به اعضای خانواده یا سایر پرستاران برای حفظ آرامش بیمار تذکرات لازم را بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر