آیا شما از یک فرد مبتلا به بیماری آلزایمر مراقبت می کنید؟

مراقبت كردن از فرد مبتلا به بيماري آلزايمر مي تواند بسيار طاقت فرسا باشد. حتي در صورت برخورداری از نيروي جواني و سلامتي كامل مراقبت کننده، مراقبت وظيفه اي دشوار بوده و نیاز به زمان و نيروي بسيار دارد. بنابراین براي تداوم در امر مراقبت، مهم است كه با شناخت علائم فشارهاي عصبي و دانستن راهكارهائي جهت تقلیل این فشارها از خود مراقبت نموده، ضربه هائي را كه در اين مسير برجسم و عواطف شما وارد مي شود، كاهش دهید.

فهرست زير شامل علائم شايع فشارهاي عصبي در افراد مراقبت كننده مي باشد. لطفاً به اين فهرست توجه كنيد:

1- عدم پذيرش بيماري و اثرات آن بر فرد مبتلا

من مي دانم كه مادرم بهتر مي شود. حتماً در تشخيص بيماري او اشتباه كرده اند.

2- خشم نسبت به فرد مبتلا و ديگران

اگر او اين سوال را دو مرتبه تكرار كند، جيغ مي كشم

3- دوري از جمع

ديگر مايل نيستيد با دوستان خود تماس داشته و در فعالیت هایی كه قبلاً از آنها لذت مي برديد شركت كنيد. “من ديگر مايل نيستم در جمع دوستان شركت كنم”

4- اضطراب برای روبرو شدن با آينده

من نگران روزي هستم كه ديگر نتوانم از عزيزم نگهداري كنم

5-  افسردگي

بسياري از اوقات، شما نگران و نا اميد و غمگين هستيد. “من ديگر هيچ چيز برايم مهم نيست”

6-  خستگي مفرط

شما ديگر نيروي لازم براي اتمام كارها را نداريد. “من ديگر توان هيچ كاري را ندارم”

7- بي خوابي

نصف شب بيدار مي شويد ، ممكن است كابوس يا خواب هاي آشفته ديده باشيد. “من بندرت تا صبح مي خوابم مرتب گوش مي دهم كه نكند پدر از جايش بلند شده باشد”

8- عكس العملهاي احساسي

با كوچكترين مساله ناراحت مي شويد و خيلي از اوقات عصبي هستيد. “وقتي غذايش را نخورد، بي اختيار داد زدم”

9ـ عدم تمركز

قادر نيستيد كه بر چیزی تمركز كنيد و براي انجام كارها دچار مشكل مي شويد. “من قبلا مي توانستم جدول حل كنم. حالا اگر  شانس بياورم، يك چهارم آن را بتوانم حل كنم”

10- مشكلات سلامتي  

ممكن است چاق يا لاغر شويد، بيشتر مريض شويد ( سرماخوردگي ، آنفلونزا ) و یا دچار ناراحتيهاي مزمن شويد (سر درد، افزایش فشار خون و غيره ). “من از بهار تا به حال يا سرما خورده ام و يا آنفلونزا گرفته ام. از دست هيچ كدام خلاصي ندارم”   اگر اين علائم در شما وجود دارد، بهتر است به روانشناس و یا پزشك متخصص اعصاب و روان مراجعه نموده و برای استفاده از خدمات حمایتی و کلاس های آموزشی مراقبین با انجمن دمانس و آلزایمر ایران تماس بگیرید.

مراقبت کننده گرامی با شرکت در جلسات آموزشی / حمایتی میتوانید ضمن آشنایی با بیماری آلزایمر و آگاهی از مشکلات و چالش های پیش رو، به حفظ بهداشت روانی خود کمک کنید. ما حضور داریم تا شما را در مسیر بیماری یاری دهیم . شما تنها نخواهید ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر