ممکن است برای کنترل اختلالات رفتاری در افراد مبتلا به دمانس، داروهای ضد افسردگی و ضد روانپریشی و آرامبخش تجویز شود. یکی از مهمترین عوارض جانبی این داروها خشکی دهان می باشد.

بزاق دهان یک تسهیل کننده است و خشکی دهان باعث مشکلاتی از قبیل ناراحتی و شل شدن دندان های مصنوعی می گردد. استفاده از بزاق مصنوعی و چسب دندان می تواند این عوارض را کم کند. دندانپزشک در این موارد می تواند راهنمایی نماید .

همچنین بزاق دهان نقش مهمی در تمیز نگهداشتن دهان و دندان دارد. عدم وجود بزاق باعث انباشته شدن باکتری ها و ذرات غذا و در نهایت مشکلات دندانی مخصوصا در ناحیه گردن دندان می شود و پوسیدگی گردن دندان باعث لق شدن و شکسته شدن دندان می گردد. از سوی دیگر استفاده از داروهای حاوی مواد قندی مانند لاکتوز احتمال ابتلا به پوسیدگی دندان را بیشتر می کند. در این موارد باید از پزشک معالج خواست تا داروهای عاری از قند تجویز نماید. همچنین دندانپزشک می تواند با تجویز کلروهیگزیدین و فلورایدتراپی از پوسیدگی گردن دندان جلوگیری نماید.

داروهایی که برای اختلالات رفتاری و روانی تجویز می شوند، باعث حرکات مکرر غیر ارادی زبان و فک می کردند و این پدیده باعث اشکال در نگهداری دندان مصنوعی در دهان مخصوصا در فک پایین می شود. متاسفانه این حرکات حتی بعد از قطع دارو نیز ممکن است ادامه پیدا کند.

متن کامل مراقبت از دندان ها در افراد مبتلا به دمانس

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر