دفع ادرار و مدفوع از بدن از وظايف طبيعي بدن هستند. از بچگي ياد گرفته ايم كه اين مسائل جزء كارهاي شخصي مي باشد و بايد در خلوت انسان و به طور مستقل صورت گيرد. افراد مبتلا به دمانس امكان دارد خود را خيس كنند (بي اختياري ادراري ). يا در لباسشان مدفوع كنند ( بي اختياري روده يا مدفوع ). هر دوي اينها واقعا مشكلات جداگانه اي هستند و يكي از آنها اغلب بدون ديگري اتفاق مي افتد.

زماني كه فرد ديگري مجبور است به ما كمك كند، هم براي فرد كمك كننده و هم براي فرد ناتوان، اين كار رنج آور است. براي افراد خانواده و نیز مراقبان حرفه اي مهم است كه از وضعيت احساسي خود در اين رابطه آگاه باشند. گاهي اوقات افراد احساس تهوع آوري از ادرار يا مدفوع دارند. حتی ممكن است موقع تميز كردن استفراغ كنند.

بی اختیاری مدفوع در فرد مبتلا به بیماری آلزایمر

در مورد بي اختياري روده همانند بي اختياري ادرار، بايد با پزشك مشورت شود. حمله ناگهاني يا موقتي بي اختياري ممكن است نتيجه عفونت، اسهال، يبوست يا فشار ناشي از افزايش مدفوع سفت باشد.

مطمئن شويد كه توالت راحت است و فرد براي مدتي مي تواند بدون نگراني بنشيند تا مدفوع کاملا تخليه شود. پاهايش بايد روي زمين راحت باشد و چيزي داشته باشد كه او را روي توالت نگه دارد. نصب يك ميله، در جلوي فرد بر روي ديوار در اين زمينه كمك كننده بوده و فرد بي قرار را به آرام گرفتن در جاي خود ترغيب مي كند.

موقع دستشويي كردن چيزي به او بدهيد كه با آن مشغول شود يا برايش موسيقي بگذاريد. زمان های دفع مدفوع را بررسی نمایید و در همان اوقات او را به توالت ببريد. از سرزنش كردن فردي كه در لباسش مدفوع كرده، بپرهيزيد. اگر دچار يبوست است يا مدفوعش آنقدر سفت است كه تخليه اش دشوار مي باشد به پزشك مراجعه كنيد .

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر