کلسترول بالا خطر ابتلا به دِمانس را افزایش میدهد

کلسترول ماده چربی است که در خون و سلولهای بدن یافت می شودو می تواند در رگهای خونی جریان یابد. سطح کلسترول توسط پزشک با آزمایش پزشکی بررسی می شود .بدن ما به شکل طبیعی کلسترول میسازد، کلسترول در بعضی از مواد غذایی نیز یافت شود. مطالعات متعددی درباره چگونگی ارتباط بین کلسترول و دمانس (اختلال شناخت و حافظه) انجام شده است. شواهد نشان میدهد بین کلسترول بالا در میانسالی و ابتلا به دمانس در سال های بعد، ارتباط وجود دارد. اغلب افراد به همراه کلسترول بالا دیگر عوامل خطر دمانس مانند فشار خون بالا و دیابت را نیز دارا هستند بنابراین تفکیک آنها آسان نمیباشد. نقش کلسترول در مغز و تاثیر آن بر عملکرد شناختی همچنان مورد مطالعه می باشد از شواهد چنین بر میآید که هنوز اثر تجویز داروهای کلسترول مانند استاتین ها در کاهش خطر ابتلا به اختلال شناختی خیلی روشن نیست و نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

میزان کلسترول و احتمال ابتلا به اختلال شناختی  مطالعه عینی به مطالعه ای گفته می شود که تعداد زیادی از افراد را در طول زمان مورد مطالعه قرار می دهد تا الگو و ارتباطات بین عوامل مختلف (در اینجا ارتباط بین سطح کلسترول و اختلال شناختی) مورد بررسی قرار گیرد. این مطالعات می تواند به درک ما از تغییرات عوامل خطر در بعضی از بیماری ها کمک نماید و در این مورد نیز کمک شایانی به کشف عواملی شده که می تواند بر خطر ابتلا به اختلال شناختی تاثیر بگذارد. تجزیه و تحلیل مطالعات عینی نتوانسته به نتیجه قطعی در مورد رابطه ی بین سطح کلسترول بالا و پیشرفت اختلال شناختی برسد. بررسی ۲۵ مطالعه نشان میدهد که کلسترول بالا در میانسالی با افزایش خطر ابتلا به اختلال شناختی ارتباط دارد.

نقش کلسترول در مغز را بشناسیم همچنین، پژوهشگران علاقمند به درک نقش کلسترول در مغز هستند زیرا این ماده و فرایند آن برای سلامت سلول های مغز مهم است و ممکن است اختلال شناختی بر روی آن تاثیر بگذارد. به عنوان مثال یکی از ژنهایی که خطر بیماری آلزایمر را در سالمندی افزایش می دهد (APOE4) میباشد که  نقش مهمی در پردازش و استفاده از  کلسترول و چربی های دیگر دارد.  تشخیص تغییرات ناهمگون می تواند سر نخ هایی در مورد فعالیت هایی که در مغز اتفاق می افتد و  منجر به اختلال شناختی می شود را به دست دهد و شاید بتوان درمان های مناسب  تجویز نمود. تغییرات در فرایند کلسترول مغز ممکن است هیچ رابطه ای با سطح کلسترول خون نداشته باشد. نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه مشاهده می شود تا شناخت بهتری از این ارتباط را پیدا نمود. استاتین ها   توضیح درباره استاتین ها پیچیده است. در گذشته نگرانیهایی مبنی بر اینکه مصرف  استاتین ها  میتواند در کوتاه مدت  سبب سردرگمی و فراموشی شود به طور گسترده در رسانه ها  گزارش شده است،  اما در مطالعات اخیر این ارتباط دیده نشده است. بسیاری از افراد از استاتین ها برای کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی استفاده میکنند ، مطالعات عینی بسیاری انجام شده تا تاثیر مصرف استاتین ها و امکان کاهش خطر ابتلا به اختلال شناختی مورد بررسی قرار گیرد متا آنالیز به مطالعه ای گفته می که در آن، تعداد زیادی از  مطالعات قبلی مورد بررسی قرار می گیرند و تمام داده ها را  با هم تجزیه و تحلیل می نمایند تاافراد بیشتری را پوشش دهند و از این طریق اطلاعات یکسانی به دست آید. یک متا آنالیز از مطالعات عینی نقش استاتین  و خطر ابتلا به اختلال شناختی را در 11 تحقیق شامل 23000 نمونه که به طور متوسط 3 تا 25 سال استاتین مصرف نموده بودند را مورد  بررسی قرار داد وقتی تمام داده ها با هم تجزیه و تحلیل شد، پژوهشگران دریافتند افرادی که استاتین مصرف میکردند ، %۲۹ کاهش خطر ابتلا به اختلال شناختی داشتند. برای مطالعه بیشتر، عوامل خطر، ۱۰ علامت هشدار و انواع دمانس را مطالعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر