شواهد:

یک رژیم غذایی سالم برای مغز آنست که خطر ابتلاء به بیماری های قلبی و دیابت را کاهش دهد، دارای چربی و کلسترول کمی باشد و جریان خون به مغز را تقویت نماید.

نتیجه یک پژوهش در امریکا کاهش ۶۰ درصدی خطر ابتلاء به بیماری آلزایمر را در افرادی که حداقل یکبار در هفته ماهی های چرب مصرف کرده بودند را نشان داد. چربی ماهی احتمالا از سخت شدن رگ ها و بالا رفتن فشار خون جلوگیری میکند. این عوامل میتوانند خطر ابتلاء به دمانس را افزایش دهند.

تحقیق دیگر نشان می دهد که افزایش مصرف اسید فولیک خطر ابتلاء به بیماری آلزایمر را تا ۵۵% کاهش می دهد. غلات غنی شده، سبزی خوردن، آب پرتقال، عصاره مخمر و جگر همه حاوی فولات هستند.

نتایج یک بررسی دیگر در آمریکا نشان داد که خطر ابتلاء به بیماری آلزایمر در افرادی که بیش از سه بار در هفته آب میوه یا آب سبزیجات نوشیده اند، ۷۶ درصد کمتر از کسانی است که کمتر از یک بار در هفته از آن مصرف نموده اند. زیرا آبمیوه هایی که از میوه و سبزیجات تازه تهیه می شوند حاوی بیشتر آنتی اکسیدانهائی هستند که می توانند از تخریب سلول های بدن محافظت نمایند.

در زمینه چگونگی ارتباط تغذیه و خطر ابتلاء به دمانس نیاز به تحقیقات بیشتریست. اما آنچه مسلم است انتخاب یک سبک تغذیه سالم برای شما مفید است.

از میوه هاو سبزیجات تازه استفاده کنید.

از مصرف میوه ها و سبزیجات تازه لذت ببرید. استفاده از نمک، شکر و روغن های اشباع شده را کاهش دهید. بیشتر ماهی بخورید. هر موادی که برای قلبتان خوب است برای مغزتان نیز مفید است.

شما چه هدفی را باید دنبال کنید؟

  • میوه و سبزی بیشتری میل کنید – حد اقل ۵ واحد میوه و سبزی در روز ( یک واحد میوه می تواند معادل یک سیب یا پرتقال یا ۲ قاشق سوپ خوری سبزیجات باشد). همچنین یک لیوان آب میوه یا آب سبزیجات یک واحد محسوب میشود .
  • ماهی بیشتری استفاده کنید – حد اقل ۲ بار در هفته. یک وعده آن باید از ماهی های چرب مانند کنسرو ساردین و ماهی آزاد تازه
  • مصرف نمک را کاهش دهید – بیش از ۶ گرم در روز استفاده نکنید
  • میزان مصرف چربی، چربی های اشباع شده و شکر را کاهش دهید
  • بیشتر از غذاهای نشا سته ای مانند نان، حبوبات، برنج، پاستا، سیب زمینی، غلات و سبوس استفاده نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر