الفبای دمانسبین المللی

ارتباط ویتامین D و دمانس

ارتباط ویتامین D و دمانس مطالعات نشان داده که کمبود سطح ویتامین D خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش میدهد.

یک مطالعه جدید نشان داده سالمندان با سطح پایین ویتامین D در خون در مقایسه با بزرگسالانی که سطح کافی از ویتامینDدارند دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر قرار دارند.

تحقیقاتی که بر مبنای مطالعه بر بیش از 1600 فرد بالغ بالای 65 سال انجام شده نشان داده که احتمال بروز آلزایمر و انواع دیگر دمانس با میزان کمبود ویتامین D افزایش میابد.

دیوید لیولین محقق ارشد اپیدمیولوژی بالینی در دانشکده پزشکی دانشگاه اکستر انگلستان وکیت فارگو مدیر برنامه های علمی و کمک رسانی انجمن آلزایمرآمریکا اعتقاد دارند که ارتباطی بین کمبود ویتامین Dو بیماری آلزایمر وجود دارد،اما اینکه آیا تغییرات رژیم غذایی یا بیشتر در معرض نور خورشید بودن کمک کننده خواهد بودیا افزایش سطح ویتامین D سبب کاهش ریسک آلزایمر خواهد شد ،مشخص نیست و در حال حاضر برای ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی و یا تجویز مکمل های ویتامین D ، در پیشگیری از ابتلا به دمانس و  بیماری آلزایمر، مطالعات بالینی بیشتری مورد نیاز است.

ویتامین D برای حفظ سلامت استخوان ها ضروری استو سطح کافی آن به رشد سلول ها کمک نموده و  عملکرد سیستم ایمنی را کنترل میکند.ویتامین D از طریق تغذیه، نور خورشید و مکمل ها قابل دریافت است.

محققان وضعیت ذهنی مردان و زنانی را که بین سال های 1999_1993در مطالعات قلب و عروق آمریکا شرکت کرده بودند، بررسی نمودند. نمونه خونی این افراد در آغاز مطالعه جمع آوری شده بود و وضعیت ذهنی آنها تقریبا بعد از 6 سال بررسی شد. سطح ویتامین D خون شرکت کنندگان، از نور خورشید، مکملها و مواد غذایی مثل ماهی های پر چرب مانند سالمون، تن، ماهی آزاد و همچنین شیر و تخم مرغ و پنیر تامین شده بود.

در نتایج پیگیریها مشخص شد که افرادی با سطوح پایین ویتامین D حدود 7/1 برابر بیشتر نسبت به افرادی با سطح نرمال ویتامینD  در معرض خطر ابتلا به دمانس قرار داشتند و افرادی که به شدت ویتامین D آنها پایین بود 2/2 برابر بیشتر از کسانی که سطح نرمال ویتامین  D داشتند در معرض خطر ابتلا به دمانس بودند.رسیدند که احتمال بروز دمانس و آلزایمر در سطح ویتامینDپایین تر از 50 نانومول در لیتر به شدت افزایش میابد.متخصصین در مورد بهترین میزان ویتامین D خون با هم توافق ندارند اما در این مطالعه محققان به این نتیجهرسیدنداینکه دقیقا چطور سطح پایین ویتامین Dبا دمانس مرتبط است ناشناخته است، اما اعتقاد دارند که ویتامین D ممکن است پلاک های مغزیمرتبط با دمانس را از بین ببرد. این امر در آزمایشات مشاهده شده است.

بر اساس این تحقیقات کمبود ویتامین D با آتروفی مغزی در ارتباط است.تا زمانی که تحقیقات بیشتری انجام شوددانشمندان توصیه میکنند که افراد سعی کنند از رژیم غذایی مغز سالم که مشابه رژیم غذایی قلب سالم است استفاده کنند. این مهم شامل غذاهای کم چرب و کم کلسترول می باشد،انجام فعالیت بدنی روزمره وتحت کنترل نگه داشتن فشار خون از دیگر اقدامات مناسب هستند.

منبع : سایت انجمن جهانی آلزایمر

ترجمه: منیژه احمدی- کارشناس روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر