حفظ سلامت افراد سالمند (طرح حساس)

جهان در سایه پیشرفت های علمی و بویژه پزشکی بیش از گذشته شاهد افزایش جمعیت سالمندی است. بر اساس برآوردهای انجام شده (تا سال ۲۰۳۰ میلادی) جمعیت سالمند در جهان از ۹% به بیش از ۱۵% و در ایران از۶/۵% به حدود ۱۸% افزایش خواهد یافت.

لذا توجه ویژه به سلامت سالمندان و برنامه ریزی برای آن موجب می گردد تا در سالهای آتی ضمن صرفه جوئی اقتصادی، از بروز ناتوانائی های گروه هدف حتی الامکان پیش گیری نمود. زیرا علاوه بر بیماری های جسمی، بیماری های ذهنی ویژه این دوران نظیر دمانس و بیماری آلزایمر یکی از مشکلات حاد پیش رو خواهد بود و علاوه بر فرد سالمند، خانواده و اطرافیان او را نیز از ابعاد گوناگون دچار مشکلات عدیده اجتماعی، اقتصادی و روانی خواهد نمود.

این طرح سعی دارد با توجه به عوامل خطر بیماری مذکور و کاهش این عوامل در جهت پیشگیری از ابتلاء به بیماریهای دوران سالمندی و بویژه دمانس و بیماری آلزایمر قدم مثبتی بردارد و با توانمند نمودن گروههای در معرض خطر (افراد بالای ۵۰ سال) و ارائه ی آموزش های لازم جهت داشتن سالمند سالم در جامعه از بروز ناتوانی های این دوران حتی الامکان پیشگیری نماید.

با توجه به آخرین پژوهشهای انجام شده در جهان، بدلیل نامعلوم بودن علت بیماری و نداشتن درمان قطعی، پیشگیری بر درمان اولویت دارد. “انجمن دمانس و آلزایمر ایران” از سال ۱۳۸۳ بر اساس اهداف اساسنامه در مورد آموزش و پیشگیری از بروز بیماری های دوران سالمندی و بویژه دمانس و بیماری آلزایمر؛ طرحی با عنوان حفظ سلامت افراد سالمند (طرح حساس) – (حفظ سلامت افراد سالمند) در دستور کار خود قرار داد.

در این قسمت می خوانید:

در حال حاضر، پیشگیری از طریق انتخاب سبک زندگی سالم تنها راه اجتناب از ابتلا به دمانس محسوب می شود. پژوهشگران می گویند تا 40% می تواند ابتلا را کاهش دهد.

در انجمن دمانس و آلزایمر ایران پیشگیری با نام “طرح حساس” حفظ سلامت افراد سالمند شناخته می شود. برنامه های این طرح برای افراد 50 سال به بالا برنامه ریزی شده است.

برای افراد ی که وارد طرح می شوند پرونده پزشکی تشکیل می شود و تست های تشخیصی و معاینات دوره ای پزشکی با ثبت در پرونده آنان، سالانه انجام می گیرد و از این طریق وضعیت سلامت شرکت کنندگان در طرح پایش می شود.

برنامه های این طرح شامل سخنرانی پزشکی، اجتماعی، کتاب خوانی، نقد کتاب و شعر خوانی وتورهای تفریحی مانند موزه گردی، تهران گردی و غیره می شود

اجرای موسیقی ماهانه – هم خوانی و اجرای گروهی سرود های ملی و مذهبی در برنامه طرح حساس نهادینه شده است

تشکیل  هفتگی کلاس های زبان انگلیسی از مبتدی تا پیشرفته ،برنامه های مشاعره و قصه گویی و انجام فعالیت های هنری مانند کاردستی، گل دوزی و بافندگی همه در این طرح سهمی دارند و انجام این فعالیت ها برای مغزبسیار مفید می باشد.

مشارکت در این طرح تعامل بین افراد را افزایش و تنهائی و افسردگی را کاهش می دهد

در این طرح برنامه های ذیل مدنظر قرار گرفته است

  1. تشکیل پرونده سلامت برای گروه هدف
  2. انجام معاینات پزشکی توسط پزشکان
  3.  انجام تست حافظه و افسردگی توسط کارشناسان ذیربط
  4. برنامه ریزی برای یک روز در هفته بر اساس مندرجات طرح
  5.  پایش سلامت جسمی و روحی گروه هدف

پس از انجام فعالیت های فوق، برنامه لازم جهت اعضای طرح، یک روز در هفته به اجرا در می آید که شامل موارد ذیل می باشد:

  •  ورزش صبحگاهی؛ ( یوگا) با توجه به شرایط سنی و جسمی گروه هدف
  • آموزش زبان انگلیسی؛ با حضور مربی ویژه
  • آموزش بیماری های دوران سالمندی؛ توسط اساتید فن (پوکی استخوان، قلب و عروق، مغز و اعصاب و …)
  •  تبادل توانائی ها؛ در این قسمت از خود افراد سالمند کمک گرفته می شود تا در جهت آموزش تجربیات و دانسته هایشان به دیگران ضمن وادار نمودن آنان به یاد آوری دانسته ها، اعتماد به نفس ایشان نیز تقویت گردد.
  •  برگزاری برنامه های فرهنگی اجتماعی؛ (شامل برگزاری مناسبت ها و جشن تولدها ، اجرای موسیقی زنده و …)
  •  برگزاری تورهای تفریحی یک روزه و چند روزه همسالان و در نتیجه کاهش وابستگی آنان به اعضاء خانواده جهت رفتن به مسافرت های کوتاه مدت
  •  ایجاد ارتباط های خانوادگی و دوستانه به منظور خارج نمودن افراد از انزوا

این طرح علاوه بر اینکه در محل خود انجمن اجرا می گردد، در سایر مراکز از جمله سازمان زنان زرتشتی نیز در حال اجرا بوده و همچنین انجمن تلاش دارد که با مشارکت بین بخشی با سازمان های دیگر نیز در راه اندازی طرح مذکور برای سالمندان تحت پوشش شان در آینده همکاری لازم را به عمل آورد.

تمامی افراد بالای سن ۵۰ سال می توانند در این طرح نام نویسی نموده و از فعالیتهای برنامه ریزی شده آن استفاده نمایند.

تعداد افراد سالم تحت مراقبتهای پیشگیری در انجمن آلزایمر ایران: ۴۰۰ نفر

جهت ثبت نام و عضویت در طرح حساس انجمن دمانس و آلزایمر ایران تماس حاصل فرمایید:

روزهای سه شنبه ساعت ۹ الی ۱۲ شماره تماس: ۴۴۶۳۰۶۵۲ ( داخلی طرح حساس)

لازم بذکر است که این طرح علاوه بر اینکه در محل خود انجمن اجرا می گردد، در سایر مراکز از جمله سازمان زنان زرتشتی نیز در حال اجرا بوده و همچنین انجمن تلاش دارد که با مشارکت بین بخشی با سازمان های دیگر نیز در راه اندازی طرح مذکور برای سالمندان تحت پوشش شان در آینده همکاری لازم را به عمل آورد.

تمامی افراد بالای سن 50 سال می توانند در این طرح نام نویسی نموده و از فعالیتهای برنامه ریزی شده آن استفاده نمایند.

تعداد افراد سالم تحت مراقبتهای پیشگیری در انجمن آلزایمر ایران: 400 نفر

جهت ثبت نام و عضویت در طرح حساس انجمن دمانس و آلزایمر ایران تماس حاصل فرمایید:

روزهای سه شنبه ساعت 9 الی 12 شماره تماس: 44630652 ( داخلی طرح حساس)

طرح حساس انجمن دمانس و آلزایمر ایران

طرح حساس انجمن زنان زرتشتی