الفبای دمانس

روش های مراقبت

زمانی فرامی رسد که فرد مبتلا به دمانس دیگر قادر نیست به تنهایی به زندگی خود ادامه دهد. بنابراین تغییراتی لازم است. درصورتیکه فرد مبتلا به دمانس برای ادامه مسیر مراقبت خود از پیش برنامه ریزی کرده است، مطابق با میل او تغییرات لازم را ایجاد نمایید در غیراینصورت مراقب می تواند با ارزیابی شرایط از روش های زیر یکی را برگزیند:

استخدام فردی در منزل:

مراقبت از یک فرد مبتلا به دمانس می تواند بسیار طاقت فرسا باشد. بنابراین با توجه به اینکه مراقبت از یک فرد مبتلا به دمانس در منزل معمولا نخستين انتخاب براي بسياري از خانواده هاست. برای تداوم در امر مراقبت ، لازم است که با کمک گرفتن در انجام امور منزل و یا مراقبت از یک فرد مبتلا به دمانس به حفظ سلامت خود کمک کنید:

می توانید فردي را براي كمك در انجام امور منزل استخدام نمايید. این فرد، شما را در تميز نمودن منزل، پخت و پز، شستشو و خريد ياري مي نمايد.

يك مراقب حرفه ای استخدام نمایید تا در انجام امور فرد مبتلا چون لباس پوشيدن، حمام كردن، غذا خوردن، اجابت مزاج و فعاليت هاي اجتماعي و سرگرمي هاي فكري، شما را ياري دهد.

مؤسسات پرستاري و پزشكي در منزل، معمولا افراد حرفه اي و كارشناس، نظير پرستار، مددكار اجتماعي، فيزيوتراپيست و …را براي ارزيابي و ارائه مراقبت به منزل افراد مبتلا مي فرستند.

  • يك پرستار وضعيت فرد مبتلا را بررسی کرده، سوند هاي احتمالي را تعويض و دارو تزريق مي نمايد.
  • يك گفتار درمان مي تواند به فرد مبتلا به سكته مغزي كمك كرده تا دوباره صحبت نمايد.
  • يك فيزيوتراپيست ورزش هاي لازم را به فرد مبتلا ارائه مي دهد.

مركز مراقبت و توانبخشی روزانه

يكي از مهم ترين مراكز براي كمك به خانواده هاست . مراقبین را ياري كرده همچنين براي افراد مبتلا نيز مفيد و سودمند مي باشد. با حضور در این مراکز فرد مبتلا به دمانس فرصتی مناسب جهت حضور در فعالیت های اجتماعی می یابد که خود موجب بهبود خلق و خو و عملکرد ذهنی فرد می گردد. در اين مركز، فعاليت هاي توانبخشی و تفريحي ساختار يافته نظير ورزش، هنرهاي دستي، گفتگو، همخوانی و … به صورت گروهي به مدت چند ساعت در روز ارائه مي شود. اين برنامه ها، يك تا پنج روز هفته قابل استفاده هستند. (معرفی مرکز قاصدک)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر