در فرایند سالمندی، افراد تغییراتی را در دید چشم تجربه می کنند مانند:

  • نیاز به داشتن نور اضافی
  • حساسیت در مقابله نور خیره کننده
  • کاهش دید جانبی
  • کاهش حساسیت نسبت به تشخیص اختلاف بین رنگ ها و یا سایه روشن ها
  • کاهش سرعت تطبیق در نورهای مختلف
  • کاهش دقت دید
  • کاهش عمق دید
  • تغییر در دیدن رنگ ها مانند کاهش توانائی تشخیص بین رنگ های کم رنگ

در دوران سالمندی، امکان بروزمشکلات بینایی دیگرنیزوجود دارد مانند تاثیرعوارض جانبی داروها، ابتلا به نوعی از دمانس و شاید مجموعه ای ازاینها. هر آنچه که چشم می بیند مغز باید تفسیر کند و این در شرایط مختلف مانند نوع و مرحله دمانس تغییر می کند.

توجه به این واقعیت که فرد سالمند، سالم یا مبتلا به دمانس ممکن است محیط خود را متفاوت از آنچه هست ببیند، می تواند شروع خوبی برای چیدمان محیط زندگی آنان گردد. طراحی مناسب با در نظر گرفتن ایمنی رفت و آمد در فضای زندگی، استفاده از رنگ های متضاد در جاهای مختلف می تواند افراد را بی نهایت کمک نماید.

استفاده از رنگ های متضاد پر رنگ

زمانی که میخواهیم توجه بیشتری جلب کنیم، استفاده از رنگ های متضاد می تواند کمک نماید. بعنوان مثال، اگردرب دست شویی ها را با رنگ متضاد مشخص کنیم. فرد راحت تر ان ها را پیدا می کند. یا اگر صندلی توالت فرنگی رنگ متضاد باشد سریع تر جایش را تشخیص می دهند. میتوان از نوار رنگ متضاد در لبه پله ها جهت ایمن کردن آنها استفاده نمود. نرده ها و اثاث منزل را نیزبا این روش می توان مشخص کرد تا بهتر دیده شوند.

استفاده از رنگ های متضاد آرام

با استفاده از رنگ های متضاد آرام می توان بر عکس بالا عمل کرد. به این معنا که اگر می خواهید که توجه فرد جلب نشود مثل این که به سمت انبار یا در خانه های سالمندی به سمت اتاق کارکنان نرود می توان با استفاده از رنگ های نزدیک به متن مانند درب سفید جنب دیوار سفید، درب را مخفی نمود. از این روش در ایمن کردن کف نیز استفاده می شود. یک رنگ برای کف ها در نظر گرفته و اگر میخواهید تغییربدهید آرام، آرام اینکار را انجام دهید. تغییر ناگهانی رنگ ها ی کف می تواند این دید را به فرد بدهد که کف ناهموار است یا پله است و همین موجب تردید و عدم تعادل می گردد که نهایتا به سقوط می انجامد.

در ضمن باید از کف های نقش دار امتنان کرد. نقش های شلوغ می توانند ایجاد سردرگمی کنند مثلا فرد تصور کند که یک مانع و یا گودال است که باز این تردید می تواند موجب سقوط شود. همچنین کف های براق هم نا امن هستند و جهت ایمنی بیشتر و سرعت راه رفتن، ترجیحا از کف های مات استفاده شود.

استفاده از روش ها ی بالا به فرد مبتلا اجازه می دهد تا با اعتماد به نفس بیشتری در فضای زندگی خود حرکت نماید.

استفاده از رنگ ها در چیدمان داخلی

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر