الفبای دمانس

زمان ( فقدان درک ) در فرد مبتلا به بیماری آلزایمر

به تدریج توانايي درك زمان در اثر ابتلا به دمانس و بیماری آلزایمر از بين مي رود. فرد مبتلا ممكن است مكرراً از شما بپرسد كه الان چه زماني است و احساس كند وقتي براي چند دقيقه او را ترك مي كنيد. ساعت ها نبوده ايد، يا جايي را كه تازه رسيده بلافاصله ترك كند. اگر در نظر بگيريم كه به منظور دانستن اينكه چه مقدار زمان سپري شده، فرد بايد قادر باشد آنچه را كه در گذشته نزديك انجام داده به ياد آورد. درك انجام رفتارهاى اين چنينى فرد مبتلا چندان مشكل نيست. علاوه برآن، اين طور به نظر مي رسد كه ابتلا به دمانس و بیماری آلزایمر مي تواند بر ساعت دروني بدن، كه زمان خواب، بيداري و غذا خوردن ما را تنظيم مي كند، تأثير بگذارد.

عدم درك گذر زمان مي تواند باعث نگراني فرد مبتلا شود. ندانستن زمان مي تواند شخص را نگران كند كه دير خواهد شد، فراموش خواهد شد، اتوبوس را از دست خواهد داد، بیش از حد جايي خواهد ماند و ناهار را از دست خواهد داد. فرد ممكن است نداند كه چه چيزي او را نگران مي كند، اما ممكن است يك احساس اضطراب كلي در او ايجاد گردد.

  • استفاده از يك ساعت بزرگ (بدون شیشه، با عقربه ها و اعداد بزرگ و واضح) و یک تقویم دیواری بزرگ (با حروف و اعداد درشت و تصاویر فصلی) می تواند به ارامش بیمار کمک کند.
  • نوسان در سطح توانايي افراد مبتلا به دمانس و بیماری آلزایمر شايع است. بعضي از نوسانات هيچگونه توضيحي ندارند. دليل هر چه باشد، چنين نوساناتي طبيعي بوده و نشانه تغييرى جديد در سير بيماري نمي باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر