مصرف الکل خطر ابتلا به دِمانس را افزایش می دهد

مصرف بی رویه الکل سبب آسیب به مغز می شود و خطر ابتلا به دمانس (اختلال شناخت و حافظه) را افزایش می دهد.

در افرادی که از الکل به مدت طولانی استفاده می کنند حجم ماده سفید مغز که ارتباط بین بخش های مغز را برقرار می کند، کاهش می آبد.

این آسیب می تواند برعملکرد مغز تاثیر بگذارد زیرا موجب کمبود ویتامین B-1 (تیامین) می شود. ویتامین B1 (تیامین) به سلول های مغز کمک می کند تا قند را به انرژی تبدیل نماید.

زمانی که سطح انرژی کاهش یابد، سلول های مغز قادر به تولید انرژی لازم جهت عملکرد طبیعی مغز نخواهند بود و نهایتا منجر به دمانس کورساکف می شود. کمبود تیامین باعث سردرگمی، عدم تعادل و حرکات غیر ارادی و غیر عادی چشم می گردد.

دمانس کورساکف موجب اختلال در حافظه می شود و حافظه کوتاه مدت را مورد حمله قرار می دهد.

انجمن جهانی آلزایمر و انستیتو ملی سلامت و مراقبت عالی انگلستان تعداد زیادی تحقیقات در مورد مصرف الکل و دمانس با استفاده از رویکرد منظم انجام داده اند. این نتایج نشان می دهد، که احتمال دارد افرادی که بی رویه الکل مصرف می کنند و یا در هر بار مصرف حجم زیادی از الکل را وارد بدن خود می نمایند، به دمانس (اختلال شناخت و حافظه) مبتلا گردند.

این تحقیقات شامل هزاران نفر بین سنین ۶۴ -۴۰ سال و پیگیری آنها در مدت ۵ سال بوده است و بعضی از آنها را حتی تا دوران سالمندی زیر نظر داشته تا بتوانند تاثیر الگوی رفتار های جمعیت مذکور را در طولانی مدت و احتمال ابتلا آنان به دمانس را بررسی نماید.

گفته می شود تحقیقات بیشتری باید انجام گیرد تا عملکرد الکل بر مغز و روند آن تا ابتلا به دمانس (اختلال شناخت و حافظه) مشخص گردد.

تحقیقات چه توصیه ای دارد؟

در حال حاضر، آخرین تحقیقات در این زمینه می گوید مصرف بی رویه الکل بر حافظه دور و نزدیک اثر سوء می گذارد، به مغز آسیب میزند و در نهایت منجر به بیماری آلزایمر یا یکی دیگر از انواع دمانس می شود. تحقیقات توصیه می کند از مصرف الکل به ویژه در میانسالی اجتناب کنیم تا عوامل خطر بیماری های دیگرسالمندی مانند ضعف جسمانی را کاهش دهیم. انتخاب سبک زندگی سالم می تواند از ابتلا به دمانس و دیگرمشکلات سلامتی که در سالمندی بروز می نماید پیشگیری نماید که شامل ترک سیگار، ورزش مستمر، تغذیه سالم نیز می شود.

توصیه ما:

چنانچه الکل مصرف می کنید به یکی از مراکز ترک الکل مراجعه نمائید تا با ترک آن از تخریب مغز خود پیشگیری نمائید. ترک الکل و انتخاب یک سبک زندگی سالم می تواند شما را در مسیر سالمندی پر نشاطی قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر