بیشتر افراد، دندان های طبیعی خود را تا سنین بالا حفظ می کنند اما به هرحال تعداد قابل توجهی از سالمندان به طور کامل و یا نیمه از دندان های مصنوعی استفاده می نمایند. پلاک های دندان به آسانی می توانند روی دندان های مصنوعی انباشته شوند، اگرفرد از پل دندانی (بریج) استفاده می کند تمیز نگهداشتن آن الزامی است در غیر این صورت باعث بیماری های لثه و فاسد شدن بقیه دندان ها میگردد.

ممکن است فرد مبتلا به دمانس بدلیل کشیدن تمام دندان های طبیعی یا گم کردن دندان مصنوعی خود احتیاج به یک سری دندان جدید داشته باشد و تا عادت کردن به آنها مشکلاتی پیدا نماید و تحمل این وضع برایش سخت باشد. باید وي را تشویق به استفاده نمود.

دندان مصنوعی باید در مواردی که لق می شود تعویض گردد.

بهتر است دندان های جدید از روی دندان های قدیمی ساخته شوند و مشخصات کلیدی آنها مثل شکل و فضای زبان حفظ شود. بنابراین دندان های قدیمی هرچند غیر قابل استفاده باشند، نباید دور انداخته شوند بلکه می بایست آنها را برای ساخت دندان های جدید به دندانپزشک داد تا او با حفظ ویژگیهای خوب و بهبود نقاط ضعف ، دندانهای جدید را بسازد.

استفاده از دندان مصنوعی

فرد مبتلا بایستی همواره تشویق به استفاده از دندان مصنوعی خود شود و در مواقع نیاز برای گذاشتن و در آوردن آنها به او کمک شود. دندان مصنوعی شان و عزت نفس بیمار را حفظ می کند. عدم استفاده از دندان مصنوعی میتواند بر ظاهر فرد تاثیر بگذارد و تکلم او را دچار مشکل نماید. گم کردن دندان مصنوعی در افراد مبتلا به دمانس در محیط های غیرآشنا مانند خانه سالمندان بسیار رایج است و می تواند مشکلاتی ایجاد کند زیرا ممکن است با هر وقفه ، فرد مبتلا روش استفاده از آن ها را فراموش کند یا نتواند به دندانهای جدید عادت نماید.

گاه حتی ممکن است فرد قادر به ملاقات مجدد با دندانپزشک نباشد تا طی چند جلسه دندان جدید ساخته شود. در این مواقع ، مداخلات مراقب مانند گرفتن دست بیمار یا نوازش او می تواند حواس بیمار را پرت نماید . چنانچه فرد مبتلا همکاری نکند بهتر است فقط برای فک بالا دندان ساخته شود . ممکن است افراد خانواده از اینکه دیگر امکان ساخت دندان جدید برای فرد مبتلا وجود ندارد ناراحت شوند. تصمیم در مورد نیاز به تعویض دندانها با در نظر گرفتن همه جوانب وضعیت بیمار و ارزیابی کامل گرفته می شود.

سرانجام فرد مبتلا به دمانس، به مرحله ای می رسد که علی رغم استفاده طولانی از دندان های مصنوعی در گذشته، دیگر قادر به تحمل آن ها در دهان خود نمی باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر