الفبای دمانس

آیا میدانید که دمانس چه تاثیری بر روی مراقب دارد؟

  • ازدست دادن نقش

به طور مثال، نقش همسربه مراقب تبدیل می شود یا یک فرزند کم کم نقش والد را اجرا می کند و مجددا علاقه و وابستگی در این نقش به وجود می آید.

  • ازدست دادن بهترین دوست

به طور مثال، همسرانی که همیشه برای هر کاری با هم صحبت و برنامه ریزی می کردند با ابتلا یکی از آنان به دمانس، دیگر طرف مقابل نخواهد توانست مثل گذشته ارتباط برقرار کند.

  • ازدست دادن صمیمیت

بالاخره رابطه صمیمی بین همسران از بین می رود.

  • ازدست دادن برنامه ریزی برای آینده

ممکن است زوج برای دوران بازنشستگی خود برنامه ریزی برای سفرهای متعدد کرده باشد. در صورت ابتلا یکی از آنان به دمانس دیگرمیسر نخواهد بود.

  • سوگ

فرد مبتلا به دمانس تغییرات زیادی را تجربه می کند ودرعملکرد های او اختلال ایجاد می شود. گفته می شود به مانند یک “خداحافظی طولانی می ماند!”

  • خستگی جسمی و روحی

یک مراقب مجبور به قبول مسولیت های جدیدی می شود، اگرشوهر نقش مراقب را به عهده می گیرد از کارهای منزل تا آشپزی را باید انجام دهد. اگر زن مراقب هست مسائل مالی و رانندگی را تقبل می کند. بجز فشارهای جسمی، مراقبین برای عزیزی که آهسته از دستش می دهند سوگ دارند. در ضمن مجبور هستند به تنهائی تصمیم گیری کنند و اغلب می گویند که باید برای دو نفر فکر کنند.

شما فکر می کنید برای مراقب دراین نقش، چه تغییرات دیگری می تواند رخ دهد؟

نظرات خود را به صفحه اینستاگرام انجمن ارسال کنید.
www.instagram.com/iranalzheimerassociation

1 دیدگاه

  1. سلام ؛ تغییراتی که در زندگی من رخ داده از دست دادن شغل ، قطع ارتباط با دوستان و اقوام ، حضور نداشتن در مراسم ترحیم ،عروسی و دورهمی ها با دوستان و آشنایان، کاهش شدید مطالعه ی کتاب و سایر مکتوبات ، عدم مطالعه و بررسی رسانه های خبری، هنری ، علمی و …..، از خود دور شدن و خود نبودن ، برنامه ورزشی ام مختل شده ، همه لحظات زندگی ام در پیگیری مشکلات و مراقبت از همسرم هزینه می شود. از لذات زندگی هیچ نصیبی نمی برم ، خواب عمیق و آرامی ندارم ،برخی از فامیل درجه ۱ همسرم بدون توجه به شرایط سختی که دارم ، قضاوت های ناآگاهانه می کنند و برایم نسخه پیچی می کنند ولی حاضر نیستند نیم ساعت کنار خواهر مریض شان بنشینند. بطور کلی آهنگ و ریتم زندگی من خوشایند و شاد نیست

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر