بهداشت دهان و دندان در فرد مبتلا به بیماری آلزایمر. با وجود وظايف ديگر مراقبت از فرد مبتلا، فراموش كردن چيزهايي كه نمي توانيم ببينيم طبيعي است اما بهداشت مناسب دهان براي راحتي و سلامت فرد بسيار مهم است.

فردي كه به نظر مي رسد قادر به مراقبت از خود مي باشد، ممكن است مراقبت از دندان يا دندان مصنوعي اش را فراموش كند. دندان هاي مصنوعي واقعا مسئله ساز هستند. اگر دندان مصنوعي در دهان به درستي قرار نگيرد يا اگر فرد به طور دقيق از ماده چسبنده دندان استفاده نكند، هنگام جويدن با مشكل روبرو مي شود. واكنش طبيعي به اين مسئله نخوردن چيزهايي است كه فرد نمي تواند بجود. اين مسئله مي تواند منجر به تغذيه ناكافي يا يبوست شود.

وقتي فردي غذا مي خورد، بايد دندان مصنوعي در دهانش به درستي قرار گرفته باشد در غير اين صورت براي فرد آزار دهنده بوده و حتما بايد به دندانپزشك مراجعه شود. اگر فراموش مي كند كه آنها را درآورده و تميز كند، يا اگر اجازه اين كار را به شما نمي دهد، ممكن است زخم هاي دردناكي در لثه اش به وجود آيد كه منجر به تغذيه ناكافي مي گردد.

از آنجا كه مي خواهيد فرد مبتلا تا جايي كه ممكن است مستقل باشد، مي توانيد وظيفه يادآوري كارها را به عهده بگيريد، اما به او اجازه دهيد كه تا جايي كه امكان دارد خود مراقبت اصلي را انجام دهد. يكي از دلايلي كه افراد مراقبت از دندان يا دندان مصنوعي شان را متوقف مي كنند اين است كه اين كار عملا وظيفه پيچيده اي است و مراحل زيادي دارد و فرد در مورد اينكه چه طور و چگونه بايد آن را انجام دهد، آشفته مي شود. مي توانيد با تقسيم كردن كارها به مراحل ساده تر و يادآوري مرحله به مرحله ي كارها، به او كمك كنيد.

اگر شما مسئوليت مراقبت از دندان مصنوعي فرد را به عهده مي گيريد، بايد هر روز آنها را از دهان خارج كرده، آن را تميز کرده و لثه هايش را از نظر حساسيت بررسي كنيد.

دندانپزشك مي تواند به شما نشان دهد كه چطور اين كار را انجام دهيد. اگر بيمار دندان هاي اصلي خود را دارد، ممكن است مجبور شويد كه آنها را مسواك بزنيد و زخم هاي دهان را بررسي نمایید.

توصیه:

برخي دندانپزشكان توصيه مي كنند كه براي تميز كردن دندان به جاي مسواك از پنبه ي آپليكاتور ( applicator ) استفاده كنيد . با اين پنبه مي توانيد به راحتي دندان را تميز كنيد. اگر فرد دندان هايش را به هم مي فشارد، سعي كنيد قسمت بيروني دندان هايش را مسواك بزنيد. مراقبت از بهداشت دهان را بخشي از امور دائمي و ثابت قرار دهيد و آنرا به آرامي انجام دهيد. اگر مخالفت كرد، مقاومت كمتري كنيد و ساعتي از روز را انتخاب نمایید كه وی داراي بيشترين حس همكاري باشد. فرد ديگري ممكن است بهتر بتواند حس همكاري بيمار را بر انگيزد.

دندان هاي سالم يا دندان مصنوعي مناسب اهميت زيادي دارند. افرادي كه اختلال حافظه دارند تمايلي به خوب جويدن ندارند و به راحتي به حالت خفگي مي افتند. مشكلات دنداني به وخامت اين اوضاع مي افزايند. حتي مشكلات خفيف تغذيه اي كه بر اثر دندان فاسد ايجاد مي شوند، و زخم هاي دهان نيز مي تواند مشكلات ديگري را به وجود آورد و حتي مي تواند اختلال و آشفتگي بيمار را بيشتر كند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر