ماه جهانی آلزایمر

همزمان با ماه جهانی آلزایمر

نشست منطقه ای سازمان جهانی بهداشت به دعوت وزارت بهداشت قطر در دوحه  ۱۸ – ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۴

به دعوت وزارت بهداشت قطر از ایران، نمایندگان وزارت بهداشت و انجمن دمانس و آلزایمر ایران به ترتیب خانم دکتر فیاض از بخش سلامت و روان و خانم کابلی مسئول روابط بین‌الملل انجمن در این نشست شرکت کردند.

در این گردهمایی، نمایندگان وزارت بهداشت و انجمن های آلزایمر کشورهای امارات، عربستان، بحرین، تونس، مصر، عراق، لبنان، اردن، کویت، عمان، مراکش، پاکستان، فلسطین، سومالی و جیبوتی حضور داشتند.

سازمان جهانی بهداشت در این گردهمایی در مورد ارکان اصلی سند ملی دمانس، پیشرفت کار و امکان انجام فعالیت های مرتبط، با دیگر نهادها مانند انجمن های بیماری های غیرواگیر، بحث و تبادل نظر را هدایت کرد.

خانم دکتر فیاض در مورد برنامه دمانس در وزارت بهداشت سخنانی ایراد کردند و اجرای طرح پایلوت، غربالگری، آموزش پزشکان، ارجاع افراد مبتلا به خدمات دمانس را بر شمردند.

در پایان روز دوم، دکتر هنادی از وزارت بهداشت قطر پیشنهاد دادند که به غیر از نشست حضوری سالیانه جهت هم افزایی طرح در منطقه، یک نشست بر خط نیز تشکیل تا نظرات و مشکلات کشورها در برنامه ریزی و اجرای سند ملی دمانس شنیده شود و راه برای عملیاتی کردن آن تسهیل گردد.

تمام کشورها از کمبود بودجه برای دمانس شکایت داشتند و با وجود افزایش نرخ ابتلا به دمانس درمنطقه در حال حاضر و پیش بینی 4 برابرشدن آن در سی سا ل آینده، هنوز دولت ها نسبت به دمانس فاقد حساسیت لازم و برنامه ریزی ساختاری هستند و به بار اقتصادی کلان آن توجه ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر