توانبخشیماه جهانی 1402

حضور سالمندان بهمراه نوه ها در بخش قاصدک

در روز سه شنبه 21 شهریور 1402 سالمندان و نوه ها در بخش قاصدک در انجام تمام فعالیتهای ذهنی و جسمی در تعامل و همکاری بودند.
هدف از اجرای چنین برنامه ای برقراری ارتباط موثر بین دو گروه سالمندان و نوه ها و یادگیری آن فعالیتها و نحوه انجام و اجرای آنها توسط نوه ها برای پدربزرگها و مادربزرگ ها در منزل می باشد، زیرا همیشه سالمندان عزیز ارتباط خوبی با نوه ها داشته و نوه ها نیزدر حین رعایت احترام با بودن در کنار آنها احساس آرامش و راحتی خاصی دارند که نتیجه این تعامل به نفع سالمندان است . خانواده های گرامی نیز باید شرایط لازم برای ایجاد وشکل گیری چنین ارتباط و تعاملی را فراهم نموده تا نتیجه و اثربخشی لازم را مشاهده نمایند .

فعالیتهای انجام شده در این روز عبارتند از :

فعالیتهای توانبخشی جسمی :
مانند بازی با توپ که خود باعث هماهنگی چشم ها و دستها، افزایش دقت و توجه و تمرکز و هماهنگی حرکات و استفاده دو طرفه دست ها و ایجاد شادمانی است و سپس بازی و فعالیت با طناب که هدف از آن چرخش دست ها و تقویت دو نیمکره مغز و حس همکاری و تعاملات بین فردی و تقویت عضلات دست و بالا بردن نشاط در عزیزان می باشد .
فعالیتهای توانبخشی ذهنی :
بصورت کشیدن چندین شکل هندسی به صورت ترکیبی درهم و تفکیک و تمیز دادن آنها با بیان نام اشکال و همزمان پررنگ کردن شکل ها به طور جداگانه با کشیدن خط دور هر شکل که هدف ازآن بالا بردن مهارتهای بینایی از جمله ادراک بینایی و تشخیص شکل از زمینه و مهارت شناخت رنگها و بازشناخت اشکال و هماهنگی چشم و دست در هنگام کشیدن خط دور شکل می باشد .
فعالیت هنری با رنگ و چوب و ابزار :
بطوری که با ابزار طبیعی در دسترس مانند پوست و هسته و شاخه میوه ها بر روی تکه چوب رنگ شده توسط سالمندان و درست کردن گل وگیاه با وسایل در دسترس و سپس چسباندن بر روی چوب کلاژ شده که هدف بالابردن خلاقیت و هماهنگی چشم و دست و تقویت حرکات ظریف و حل مسئله و قدرت تفکر و تعاملات گروهی و ارتباطی در سالمندان و نوه ها وکاهش اضطراب و تقویت حس آرامش می باشد .
یوگای خنده :
ضربات آرام همزمان به بدن با دست ها بصورت متوالی و منظم موجب هماهنگی نیمکره چپ و راست مغز می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر