بدون دسته

مصاحبه خبرگزاری ایلنا، با مدیرعامل انجمن دمانس و آلرایمر ایران

«معصومه صالحی» مدیر عامل انجمن دمانس و آلزایمر ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص وضعیت ابتلا به دمانس و بیماری آلزایمر در کشور گفت: در ایران بروز انواع دمانس روند رو به رشدی داشته است که ۶۵ درصد آن را بیماری آلزایمر تشکیل می‌دهد. در جهان هر ۳ ثانیه یک نفر به دمانس مبتلا می‌شود و در ایران هر ۷ دقیقه یک نفر به آن مبتلا می‌گردد. در حال حاضر بیش از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مبتلا به دمانس در کشور داریم که حدود ۶۵ درصد آن مربوط به بیماری آلزایمر است و باقی آن انواع دمانس‌های مختلف را تشکیل می‌دهد.

عوامل تاثیر گذار در سرعت گرفتن دمانس و آلزایمر

صالحی توضیح داد: برخی عوامل که خطر ابتلا به دمانس را افزایش می‌دهند عبارتند از کم بودن ارتباطات اجتماعی، سواد پایین، سیگار کشیدن، ناشنوایی، ورزش نکردن، رژیم غذایی نامناسب، مصرف مشروبات الکلی، آلودگی هوا و مهم‌تر از همه بیماری‌های زمینه‌ای هستند. در میان بیماری‌های زمینه‌ای در مرتبه اول افسردگی سپس دیابت، فشار خون و کلسترول بالا اگر به آنها توجه نشود، برای ابتلا به دمانس از عوامل خطر محسوب می‌شوند.

او ادامه داد: روش زندگی سالم یکی از عوامل تاثیرگذار در کاهش خطر ابتلا به دمانس است، یعنی اینکه افراد سعی کنند از سبزیجات بیشتری استفاده کنند و روغن‌های اشباع کمتری نیز مصرف کنند.

متن کامل این خبر را در وب سایت خبرگزاری ایلنا مطالعه کنید:

خبرگزاری ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر