الفبای دمانس

28 فروردین 1401

چگونگی برگشت به دنیای بیماری آلزایمر و برقراری نظم زندگی بعد از نوروز

تکاپوهای قبل از عید، خانه تکانی استرس سفر و دید و بازدید تمام شده، ولی تغییراتی که در هفته های گذشته اتفاق افتاده بر روی سالمند مبتلا به بیماری آلزایمر تاثیرات بدی گذاشته و لازم هست با دقت و توجه بیشتری اطلاعاتی کسب کرده و نکاتی را رعایت کنیم.

دور همی و دید و بازدید های ایام نوروز، کار های خانه و خانه تکانی شرایط ویژه ای را برای فرد مبتلا به بیماری آلزایمر به وجود آورده که از تحمل وی فراتر بوده و باعث به وجود آمدن اضطراب در این افراد شده است.
شما مراقبین عزیز شاید متوجه این موضوع شده باشید که عزیزتان دچار بیقراری، اضطراب، پرخاشگری و گم گشتگی بیشتری شده و مشکلات رفتاری شدت گرفته است.
توجه شما را به پیام یکی از مراقبین جلب می کنم :
خانم ذریعه عزیز، مادر تو ایام عید که ما کنارش بودیم اوضاعش بدتر شد. نمی دونم شاید دلیل عدم تمرکزش، شلوغی خونه و بودن همه فرزندان در کنارش و در نتیجه، به هم خوردن سیستم خواب و استراحتش بوده. نظر پزشک معالجشان این بود که به دلیل کم شدن اشتهاشان به غذا، تنها نباشند.

سوال های تکراریشون بیشتر شده و موقعیت زمان و افراد رو در شبانه روز چندین بار از دست می دادند. مثلا خواهرم با فرزندانش دراتاق دیگه ای بودند! مادر مرتب می گفت خواهرت نیومد؟ کی میاد؟
واقعا کاری نمیشه کرد؟ خیلی ناراحت می شدیم از سوالاتش

پاسخ کارشناس
شرایط را دقیق بررسی کنید و دریابید که در پس این مشکلات چه احساساتی نهفته است سپس مداخلات و سازشگری های مناسب را انجام دهید.

در ارتباط با این موضوع که یکی از مراقبین عزیز سوال کرده بودند استفاده از ساعت ها و تقویم های بزرگ در یادآوری زمان میتواند موثر باشد و یا اینکه هر روز صبح به هنگام بیدار شدن فرد مبتلا در کنارش قرار گرفتن و گفتن اینکه امروز چند شنبه و در چه تاریخی هستیم و ساعت چند است در حفظ اعتماد به نفس و استقلال و تقویت حافظه فرد مبتلا نقش پر رنگی را ایفا میکند.
پیروی کردن از یک برنامه روزانه منظم و قابل پیش بینی میتواند در بهبود شرایط و بازگشت به روز های قبل از تعطیلات نوروز کمک شایانی کند (یعنی تمام فعالیت ها مثل خوابیدن، بیدار شدن، انجام فعالیت، حمام، صرف غذا و … در یک زمان مشخص انجام شود)
و در آخر پیشنهاد ما این هست که بعد از تعطیلات و به وجود آمدن تغییراتی، ویزیت های دوره ای، دندان پزشکی، شنوایی و بینایی سنجی را در اولویت برنامه های خود قرار دهید.

شما از چه راهکارهایی برای بازگشت به دنیای مراقبت استفاده می کنید؟

سارا ذریعه، دکتری روانشناسی سلامت، مسئول بخش آموزش انجمن دمانس و آلزایمر ایران

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر