تغذیه سالم

مطالعات “تغییر در سبک زندگی” که تا به حال انجام شده نشان میدهد که تغذیه سالم نقش مهمی در کنترل فشار خون، کلسترول و قند خون دارد که همه از عوامل خطر دمانس به شمار می روند. توصیه این بررسی ها، انتخاب سبک زندگی مناسب می باشد تا از این طریق بتوان عوامل خطر ساز را کاهش داد و از ابتلا به بیماری پیشگیری نمود.

تغذیه مدیترانه ای و ایرانی

مصرف بعضی مواد غذایی می تواند سطح کلسترول خون را در وضعیت مطلوب نگهدارد و در نهایت از گرفتگی عروق پیشگیری نماید. شواهد نشان می دهد، استفاده از روش تغذیه مدیترانه می تواند مشکلات مرتبط با حافظه و تفکر را کاهش دهد. نتایج یک تحقیق جدید که در ژانویه ۲۰۱۷ در مجله پزشکی آکادمی مغز و اعصاب امریکا چاپ شده، حاکی از آن است، افراد سالمندی که از تغذیه سبک مدیترانه ای به مدت ۳ سال استفاده کرده اند در مقایسه با افرادی که از این نوع تغذیه استفاده نکرده اند، بیشتر توانسته اند حجم مغز خود را، حفظ نمایند.

اما سبک تغذیه مدیترانه به چه روشی اتلاق می شود؟

این نوع تغذیه سرشار از انواع میوه، سبزیجات تازه، غلات، حبوبات، ماهی های چرب و لبنیات به مقدار کافی می باشد. گوشت قرمز و ماکیان به مقدار کم استفاده می شود. در این سبک، تمایل به مصرف شکر و روغن اشباع شده دیده نمی شود و عمدتا روغن زیتون استفاده می کنند. تحقیقات نشان داده است، افرادی که از این سبک تغذیه استفاده می کرده اند کمتر به حمله قلبی مبتلا می شدند. تحقیقات مستمر نشان می دهد که این نوع تغذیه، به دلیل داشتن آنتی اکسیدان بالا که از طریق میوه و سبزی به بدن می رسد، فواید زیادی برای سلامتی دارد. همچنین شواهد نشان می دهند که تغذیه سالم شامل ماهی، سبزیجات تازه، ادویه و مغزها (بادام، فندق …) برای مغز مفید است و حافظه را در سالمندی حفظ می کند. مغز ما در دوران سالمندی، سالانه ۱-۲ % کوچک می شود. براساس تحقیقات انجام شده استفاده از سبک تغذیه مدیترانه می تواند این روند را کند نماید. باید توجه نمود، داشتن وزن مناسب و حفظ آن حائز اهمیت است و میتوان با استفاده از غذای متناسب درهر وعده آن را کنترل کرد. برای این منظور، باید برنامه غذائی را از پیش تدارک دید تا غذاهای سالم مصرف شود.

هم اکنون، تحقیقات بیشماری در زمینه تغذیه ومواد مغذی در جریان است زیرا داروهائی که برای دمانس و بیماری آلزایمر تجویز می شوند فقط علائم را کاهش می دهند و درمان بیماری نیستند. به نظر می رسد تحقیقات بیشتر در مورد تاثیر مواد غذائی بر ایمنی بدن و راهبرد های آن متمرکز و مطرح است تا یک ماده غذائی واحد.

گفته می شود که تورم در اثر بیماری هائی چون قلبی، دیابت، پوکی استخوان، آرتروز و سکته مغزی در بدن ایجاد می شود و در نهایت میتواند سلول های مغز را تخریب نماید پس باید در مقابل آن از آنتی اکسیدان ها استفاده نمود که در غذاهای سالم و تازه یافت می شوند.

لازم است بدانیم که غذاهای آماده و فراوری شده فاقد مواد سالم و تازه هستند و می توانند مشکل ساز باشند. توجه فرمایید، غذاهایی که برای سالمندان طبخ می گردد باید با در نظر گرفتن شرایط سنی و بیماری های مزمن آنها به دقت تهیه شود.

در ایران ، تغذیه ما سرشار از میوه، سبزی تازه، حبوبات و غلات می باشد فقط با کمی آگاهی میتوان از مصرف بی رویه گوشت قرمز و ماکیان، لبنیات چرب و روغن های ناسالم ( اشباع شده یا مایع با کیفیت پائین) امتناع نمود. درحال حاضر، روش طبخ غذاهای ایرانی با سرخ کردن زیاد همراه است و در نتیجه گوشت، ماکیان و یا سبزیجات روغن بیشتری را جذب می نمایند، چنانچه بتوان از سرخ کردن صرف نظر و یا آن را به حداقل رساند، خانواده های ایرانی می توانند با تهیه و مصرف غذا های سالم تر عوامل خطر دمانس و بیماری آلزایمر را کاهش دهند.

سبک زندگی سالم به معنی داشتن تغذیه سالم، ورزش منظم، معاشرت با دوستان، اجتناب از مصرف سیگار است و از این راه می توان از ابتلاء به دمانس پیشگیری نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر