با پیشرفت بیماری، زندگي هم براي فرد مبتلا و هم براي مراقب مشكل می شود. از این رو مشخص نمودن افرادي مانند بعضي از اعضاء خانواده و یا دوستان خوب كه بتوان با آنها در اين مورد به راحتي گفتگو كرد، مي تواند كمك بزرگي باشد و نیز همواره به خاطر داشته باشید انجمن دمانس و آلزايمر ایران متعلق به شما و در کنار شماست.

شبكه حمايتي شما :

به هنگام پيشرفت بيماري، داشتن يك گروه حمايت كننده اهميت ويژه اي خواهد داشت. كمي وقت صرف اين مهم بنماييد و اسم و شماره تلفنهاي اشخاصي كه مي توانند در آينده به شما كمك كنند را تهيه كنيد.

  • انجمن دمانس و آلزايمر ایران
  • پزشك
  • وكيل
  • همسايه ها (چنانچه وضعيت اورژانس پيش آيد)
  • نيروي كمكي در منزل (فرزندان)
  • پرستاري در منزل
  • سرای سالمندان

خانواده:

اعضای خانواده مي توانند با گوش دادن به نظرات هم، با يكديگر همدردی نمایند. بايد به خاطر داشت كه هر يك از افراد خانواده با اين مسئله برخورد متفاوت خواهند داشت و هيچكدام از راهها بهتر يا بدتر نيست. دوری گزیدن از دیگران و انتخاب انزوا و تنهايي روش صحیحی نیست. با تشكيل جلسات فاميلي مي توان افراد خانواده را آگاه ساخت و حتی آنها را درگير نمود. به کودکان توضيحات لازم را در مورد بيماري بدهيد تا آنها متوجه اثرات ناشي از اين بيماري بشوند. مي توان براي توجيه آنان از كتاب (بعنوان مثال بوی شکلات) و پمفلت کودکان تهیه شده توسط انجمن دمانس و آلزايمر ایران استفاده  کرد.

با خبر ساختن دوستان و آشنايان:

دوستانتان را از تشخيص طبي آگاه سازيد و به ایشان اطلاعات دهید. آنها بايد بدانند که محدود شدن روابط اجتماعي و عدم شرکت در فعاليتهای سابق از پیشامدهای رایج بیماری آلزایمر است. به خاطر داشته باشيد كه همه، از مشکلات بيماري آلزايمر مطلع نيستند و در ضمن ممكن است بعضي ها براي باور كردن اين تشخيص برای شما و یا عزیزتان نياز به زمان بيشتري داشته باشند. با آنها مدارا كنيد و اطلاعات لازم را در اختیارشان قرار دهيد. (بدین منظور می توانید از کتاب سنگینی الماس و یا جزوه و فیلم(مسیر آلزایمر) موجود در انجمن کمک بگیرید)

صحبت با گروه بهداشت و درمان:

شما در طول بيماري، به تعدادي از متخصصين چون مغز و اعصاب، روانپزشك(اعصاب و روان)، كار درمان و روانشناس نياز خواهيد داشت. هم اکنون تیم درمانی خود را از میان متخصصینی قابل اعتماد، انتخاب کرده و پیوسته اين گروه را از وضعيت سلامت بیمار خود مطلع سازيد و هرگونه تغييري را كه مشاهده كرديد با آنها مطرح كنيد.

توجه نمایید: 

  • شرکت کردن در گروه های حمایت کننده، مشاوره تلفنی و یا حضوری می توانند حمایت احساسی را ایجاد کنند.
  • کتاب و مطالب آموزشی، از طریق منابع موجود می توانید بیشتر بیاموزید.
  • کمک گرفتن از مراکز نگهداری کوتاه مدت، به صورت روزانه، شبانه یا در تعطیلات می تواند به هردوی شما کمک نماید.
  • کمک گرفتن از پرستار در منزل. پرستار می تواند در کارهایی از قبیل نظافت و حمام گرفتن، خوردن، لباس پوشاندن و … به بیمار شما کمک نماید.
  • و در نهایت، همواره به خاطر داشته باشید که حتی با وجود مراقبت خوب، بیماری پیشرفت می کند.

خدمات حمایتی انجمن دمانس و آلزایمر ایران

این انجمن برای رفاه هرچه بیشتر افراد مبتلا به دمانس و آلزایمر و خانواده هایشان خدمات زیر را ارائه می نماید:

1-  سالمندان سالم (به منظور پیشگیری از ابتلاء به بیماری آلزایمر) طرح حساس

افراد سالمندی که جهت مشاوره اولیه مراجعه می نمایند پس از انجام تست حافظه و در صورت تشخیص عدم ابتلاء به بیماری می توانند در کلاس های طرح حساس (حفظ سلامت افراد سالمند) ثبت نام نمایند.

2-  مراقبین افراد مبتلا به دمانس و بیماری آلزایمر (گروه های حمایت کننده)

هر گروه حمایت کننده متشکل است از تعدادی مراقب (افرادی از خانواده بیمار که بیشترین زمان مراقبت و حمایت را از فرد برعهده دارند) و هدف اصلی از تشکیل آن ايجاد فرصتي است جهت آشنایی مراقبان با يكديگر  و آگاهي از مشكلات، مسائل و چالش‌هاي پيش رو.

3- بررسی پزشکی برای  افراد مبتلا

  • انجام مشاوره حضوری و تلفنی  (بررسی شرایط بیمار)
  •  تعیین وقت و انجام تست حافظه
  •  تعیین وقت و ملاقات با پزشک متخصص
  •  تشکیل پرونده 

4- مرکز توانبخشی و مراقبت های روزانه قاصدک

وجود مراکز روزانه آموزشی_توانبخشی افراد مبتلا به دمانس و آلزایمر از ضرورت های جوامع امروزیست. تا ضمن حضور مستقل بیماران در اجتماع و فعالیت های گروهی و تقویت قوای جسمانی و ذهنی ایشان فرصتی مناسب جهت استراحت و رسیدگی به امور شخصی خانواده ها و مراقبین این بیماران فراهم گردد.

5- اهداء وسایل کمکی مورد نیاز خانواده ها به صورت امانی( از قبیل ویلچر، واکر، تشک مواج و…)

6-پاسخ به پرسش های حقوقی

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر