الفبای دمانسلوکانماب

تائید این دارو برای درمان در مرحله اول بیماری آلزایمر توسط سازمان غذا و داروی آمریکا، اف.دی.ای (FDA) درآمریکا تسریع شده است.

 

سوال های رایج در مورد داروی لوکانماب:


آیا لوکانماب یک علاج برای بیماری آلزایمر و دیگر دمانس ها می باشد؟

خیر. لوکانماب علاج نیست. ولی دومین درمان تایید شده ای هست که بر علائم بیماری آلزایمر که در نتیجه آسیب سلول های مغزی بروز می کنند اثر می کند و باعث تغییرات معنی دار در مسیر بیماری برای افراد مبتلا که در اوایل مرحله اول قرار دارند، می شود. اولین دارو ادوکنوماب می باشد.

استفاده از این دارو در اوایل مرحله اول بیماری آلزایمر، پیشرفت بیماری را کند می کند و به فرد فرصت می دهد تا زندگی روزمره را بدون وابستگی و مستقل ادامه دهد

چه کسی می تواند از این دارو استفاده کند؟

سازمان غذا و داروی آمریکا، اف.دی.ای در اطلاعاتی که در مورد این دارو منتشر کرده تصریح می کند که لوکانماب مناسب افرادی هست که مرحله اول بیماری آلزایمر را می گذرانند و در مغز آن ها سطح بالای بتا-آمیلوید تائید شده است.

این دارو بر روی افرادی که مرحله اول بیماری یا مرحله خفیف بیماری آلزایمر را می گذرانند و تجمع پلاک های بتا-آمیلوید در مغز آن ها مشاهده شده، مورد مطالعه قرار گرفته است. این درمان بر روی افرادی که درمراحل پیشرفته بیماری قرار دارند یا کسانی که فاقد علائم بالینی بیماری هستند، آزمایش نشده است.

آیا این دارو حافظه یا عملکرد های شناختی از دست رفته را برمی گرداند؟

هیچ شواهدی در دست نیست که این درمان یا درمان های دیگر بتوانند حافظه از دست رفته یاعملکرد های شناختی را جایگزین کنند یا برگردانند.

از نظرسازمان غذا و داروی آمریکا، اف.دی.ای، چه نوع آزمایش تشخیصی الزامی می باشد؟

برای تشخیص بیماری آلزایمر، با یک آزمایش تشخیصی نمی توان گفت که این فرد بیماری آلزایمر دارد. متخصصین با استفاده از مجموعه ای از روش ها و ابزارهای تشخیصی بیماری آلزایمر را تشخیص می دهند. برای این کار پزشکان پیشینه بیمار، آزمایش های روان شناختی، معاینه جسمی و عصبی، آزمایش های تشخیصی و تصویربرداری از مغز را مورد بررسی قرار می دهند.

پیش از آن که درمان بتا-آمیلوید شروع شود، دستورالعمل اف.دی.ای پزشک را ملزم می کند تا مشاهده پلاک های بتا-آمیلوید را تایید نماید. اف.دی.ای روش تشخیصی خاصی را برای این منظور ارائه نداده است ولی از روش هایی چون تصویربرداری پت یا گرفتن مایع نخاع می توان استفاده کرد.

آیا این درمان در ایران هست؟

به تازگی این درمان در آمریکا به تایید اف.دی.ای رسیده است ولی هنوز در دسترس نمی باشد. تولید کننده دارو تا بهار آینده در اروپا و ژاپن مجوزهای لازم را کسب خواهد کرد. هنوز به درستی معلوم نیست که چه زمانی در دسترس دیگر کشورها قرار خواهد گرفت.

قدر مسلم این هست که برای استفاده از درمان های مختلف، بهتر هست با پزشک معالج خود مشاوره داشته باشید و حتما در مورد هر درمان، مزایا و خطرات جانبی آن را بسنجید و هر کدام به صلاح تان هست را انتخاب کنید.

هزینه این دارو چقدر هست؟

تولید کننده این دارو اعلام کرده است که هزینه این دارو برای یک سال 26500 دلار می باشد.

روش استفاده از دارو؟

این دارو هر دو هفته یک بارتزریق می شود و هر تزریق 45 تا 60 دقیقه زمان می برد. تزریق را می توان در بیمارستان ها و یا مراکز درمانی انجام داد.

عوارض جانبی دارو کدامند؟

همه دارو ها عوارض جانبی دارند. مانند دیگر دارو های ضد آمیلوید، لوکانماب نیز عوارض های جانبی دارد. عوارض شایع مربوط به عکس العمل های بعد از تزریق، سردرد، علائم سرما خوردگی، حال تهوع و استفراغ، نواسانات فشارخون وضایعات غیرعادی در تصویربرداری آمیلوید گزارش شده است. بنابراین بهترهست حتما با پزشک معالج، نوع درمان خود را درمیان بگذارید تا بهترین درمان برایتان در نظر گرفته شود.

آیا می توانم این دارو را با دیگر دارو ها/ مکمل ها استفاده کنم؟

اگر درمان جدیدی شروع می کنید، حتما باید از پزشک خود سوال کنید با شناختی که از بیماری های شما دارد آیا این درمان را مناسب شما می داند.

مقایسه لوکانماب با ادوکنوماب

این دو دارو عملکرد متفاوتی دارند. هر کدام در مراحل مختلف تشکیل پلاک های بتا-آمیلوید وارد عمل می شوند و پیشرفت بیماری را کند می کنند و نهایتا از افت توانائی ها جلوگیری می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر