مشاوره چگونه می تواند کمک نماید؟

مشاوره دمانس و بیماری آلزایمر فرصتی به افراد می دهد تا با یک شخص دل مشغولی های خود را مطرح نمایند. مشاوره انواع مختلف دارد و مطالب زیر نشان می دهد که چگونه مشاوره به افراد مبتلا به دمانس و مراقبت کنندگان می تواند کمک نماید.

مشاوره چیست؟

مشاوره به تعداد جلسات معینی که بین مشاور و مراجعه کننده انجام می گیرد، گفته می شود. معمولاً مدت هر جلسه 45 دقیقه است. مشاوره می تواند چند هفته و یا چند ماه ادامه یابد. مشاور ضمن گوش کردن به مسائل فرد مراجعه کننده به دور از هر نوع قضاوت، به او کمک می کند تا بتواند با مسائل کنار آمده، خود با دید بهتری به حل مشکلات بپردازد. رابطه بین مشاور و مراجعه کننده محرمانه است. ممکن است بعضی از مسائلی که مراجعه کننده در جلسات مطرح می نماید، ناراحت کننده باشد و این امری طبیعی است. در میان گذاشتن احساسات و افکار در یک محیط محرمانه ، امن و حمایتی اغلب کمک می نماید تا روش زندگی تغییر یابد.

مشاوره به چه کسی کمک می نماید؟

از هر طبقه اقتصادی و با هر سن و میزان تحصیلاتی که هستید مشاوره می تواند در حل مشکلات به شما کمک نماید.

چقدر زمان می برد؟

تعداد جلسات لازم در حل مشکل شما با توجه به نوع مشکل، از یک تا چند جلسه متغیر است.

مشاوره به فرد مبتلا به دمانس و بیماری آلزایمر چه کمکی می کند؟

مشاوره به فرد مبتلا فرصت می دهد تا در مورد احساسات خود در محیطی حمایتی و غیر قضاوتی صادقانه صحبت نماید و راه هائی بیاید تا با شرایط جدید زندگی کنار بیاید. با توجه به اینکه داشتن توانائی درک از مسائل از اصول مشاوره ست، مشاوره در مراحل ابتدایی و میانی بیماری توصیه می شود.

مشاوره به فرد مراقبت کننده چه کمکی می کند؟

مسیر بیماری آلزایمر، برای مراقبت کنندگان پر چالش است. از دست رفتن توانائی ها و بروز اختلالات رفتاری متعدد، مراقبت را دشوار می سازد. مراقبت کنندگان اغلب وقت ندارند که به خود بپردازند و در نتیجه خیلی زود خسته می شوند. احساس گناه، خشم، فرسودگي، غمگيني و بي پناهي، اضطراب واکنش هایی هستند که نشان از تحتِ استرس بودن مراقب دارند.

مشاوره می تواند ضمن کمک به شما جهت رویارویی با اختلالات رفتاری بیمارتان، احساسات منفی شما را کاهش دهد.

آیا مشاوره پس از فوت فرد مبتلا نیز کمک کننده است؟

پس از فوت فرد مبتلا؛ ممکن است مراقبت کننده دچار خلاء بزرگی شده و احساس غم شدید نماید. این عکس العمل طبیعی است، مشاوره کمک می نماید، فرد از این مسیر بگذرد، خود را دوباره پیدا کرده و به آینده بیاندیشد.

مشاور مناسب کیست؟

مهم است مشاور شما دارای خصوصیات زیر باشد:

  • همدلی
  • خلوص (بین گفتار و رفتارش هماهنگی باشد)
  • احترام و پذیرش
  • توانایی ارتباط (توانایی در گوش دادن و پاسخ موثر)
  • دانش (گذراندن دوره های تخصصی آموزشی)
  • یكپارچگی و ثبات اخلاقی ( از لحاظ شخصیتی به ثبات رسیده باشد)

از چه طریقی می توان مشاور مناسب پیدا نمود؟

راه های زیر پیشنهاد می شود:

  • انجمن دمانس و آلزایمر ایران (خدمات تخصصی مشاوره ای انجمن)
  • از طریق پزشک خانواده
  • از طریق دوستان و آشنایان

خط مشاوره انجمن دمانس و آلزایمر ایران به شماره 44645510 در ساعات اداری 8.5 تا 14 روزهای شنبه تا چهارشنبه  پاسخگوی پرسش های شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر