آموزشاستان ها

برآوردهای سازمان سلامت جهانی، بیانگر پیر شدن جامعه بشری است. در حال حاضر تخمین زده می شود هر 3 ثانیه یک نفر به دمانس مبتلا شده و هر سال ده میلیون نفر به این تعداد افزوده می شود. در ایران هر 7 دقیقه یک نفر به دمانس مبتلا شده و تخمین زده می شود که در حال حاضر بیش از 900 هزار نفر با این بیماری در ایران زندگی می کنند و احتمالا تا سال 1430 این رقم به بالای 3 میلیون نفر خواهد رسید.

در حال حاضر فقط 10% از افراد مبتلا به دمانس تشخیص داده می شوند. در نتیجه در آینده ای نه چندان دور با بیماری های شایع دوران سالمندی بخصوص اختلال شناختی و حافظه (دمانس ) مواجه خواهیم شد.

تشخیص به موقع و درمان در مراحل اولیه بیماری می تواند پیشرفت بیماری را کند نماید و کیفیت زندگی افراد مبتلا و مراقبت کننده را بالا ببرد. همچنین با در دست داشتن آمار صحيح و مشخص نمودن عوامل خطرساز بیماری و در نهایت با ارائه داده ها به مسئولين، می توان زمینه برنامه ریزی برای این قشر افراد جامعه جهت ایجاد خدمات حمایتی مناسب را تسهیل نموده و باعث صرفه جویی اقتصادی کشور در مسیر صحیح شود.

با توجه به خاکستری شدن جمعیت ایران و افزایش ابتلا به دمانس و عواقب نامطلوب روانی/ جسمانی/ اجتماعی و اقتصادی این بیماری بر جامعه، انجمن دمانس و آلزایمر ایران که یک نهاد مردمی و از اعضای فعال انجمن جهانی می باشد خود را موظف می داند که در برنامه های خود به غربالگری جهت تشخیص زود هنگام و در نتیجه درمان موثر و پیشگیری از افت زودرس افراد سالمند توجه ویژه داشته باشد.

پیرو مذاکرات قبلی انجمن دمانس و آلزایمر ایران با مسئولین اداره کل بهزیستی کشور و استان یزد، طرح غربالگری با هدف برآورد میزان شیوع اختلالات شناختی (دمانس) در سالمندان و تشخیص و مداخله درمانی زود هنگام بر اساس پروتکل سند ملی دمانس، مداخلات توانبخشی و اجتماعی و همچنین آموزش کارشناسان رشته های مرتبط براي آشنايي با نحوه اجرای آزمون های شناختی در دو استان یزد و قزوین تدوین گردید.

اولین کارگاه آموزش تست های تشخیصی جهت اجرای طرح غربالگری در استان یزد در روزهای یکم و دوم و سوم بهمن ماه در شهر یزد برای 76 نفر از کارشناسان معرفی شده برگزارگردید.

در نخستین روز اجرای فاز اول طرح، برنامه ساعت 8:30 دقیقه صبح یکم بهمن ماه برنامه با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. سپس خانم صالحی مدیریت انجمن دمانس و آلزایمر ایران پس از معرفی انجمن، در مورد اهداف اجرای کارگاه سخنرانی نموده و از مسئولین استان یزد بابت همکاری و برگزاری این دوره آموزشی قدردانی و تشکر کردند.

سپس آقای دکتر قامت بلند معاونت پیشگیری بهزیستی استان یزد ضمن خوشامدگویی به حاضرین در مورد اهمیت اجرای طرح سخنرانی نمودند.

جزوه آموزشی و پمفلت و بروشورهای آموزشی تهیه شده در انجمن نیز در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت.

خانم دکتر ظاهری در رابطه با دمانس و انواع آن، بیماری آلزایمر، مراحل بیماری، روش های تشخیص، عوامل خطر ساز و راه های پیشگیری آموزش های لازم را ارائه نمودند.

در ادامه پس از استراحت، شرکت کنندگان برای حضور درکارگاه آموزشی به دو گروه تقسیم بندی شده و روش انجام تست های تشخیصی ( MMSE-AMTS-GDS) را به صورت کامل توسط خانم دکتر احمد زاده و خانم دکتر احمدی آموزش دیدند. در پایان کارشناسان انجمن به سوالات حضار پاسخ دادند.

در دومین و سومین روز کارگاه، مجددا” شرکت کنندگان تست های تشخیصی را با روش سخنرانی و رول پلی آموزش دیدند.

آقای مهندس زکایی نیز جهت آشنایی افراد غربالگر با اپلیکیشن اجرایی طرح، آموزش لازم را ارائه نمودند.

در آخرین روز کارگاه، مراسم افتتاح اجرای طرح و امضای تفاهم نامه توسط اداره کل بهزیستی استان یزد و انجمن دمانس و آلزایمر ایران و موسسه خیریه حضرت زهرا (س) امضا گردید.

این مراسم با حضور سرکار خانم صفاری فرد معاون پیشگیری از معلولیت سازمان بهزیستی کشور و آقای حاتمی معاون پشتیبانی بهزیستی استان یزد و آقای دکتر قامت بلند معاون پیشگیری و مسئولین اجرایی بهزیستی استان یزد و خانم صالحی مدیر عامل انجمن دمانس و آلزایمر ایران و آقای خوانساری مدیر اجرایی انجمن و آقای محمد مزیدی مدیر خیریه حضرت زهرا (س) برگزار گردید.

آقای حاتمی معاونت پشتیبانی ضمن تبریک افتتاح طرح در روز میلاد امام محمد باقر (ع)، از اینکه استان یزد به عنوان استان پایلوت انتخاب شده از مسئولین قدردانی نمودند. سپس خانم دکتر صفاری فرد معاون پیشگیری از معلولیت با بیان اینکه در آینده با چالش سالمندی رو به رو خواهیم شد بر لزوم پیشگیری و شناسایی افراد مبتلا به دمانس و بیماری آلزایمر و کاهش هزینه های درمان و مراقبت به لزوم اجرای طرح غربالگری تاکید نمودند. همچنین آقای دکتر قامت بلند درباره اجرای طرح سخنرانی و ابراز امیدواری نمود.

خانم صالحی مدیر عامل انجمن نیز از اینکه این طرح اجرایی گردیده ضمن قدردانی از مسئولین بهزیستی بر همکاری مداوم با مجریان طرح اعلام آمادگی نمودند. در انتها تفاهم نامه سه جانبه توسط مسئولین محترم امضا و اجرای طرح کلید خورد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر