بین المللی

کاهش عوامل خطر: هیچ وقت خیلی زود نیست، هیچ وقت خیلی دیر نیست

30 شهریور 1402 – 21 سپتامبر 2023

تهران –  انجمن دمانس و آلزایمر ایران به همراه انجمن جهانی آلزایمر می گویند ” فقط در سال 2023، نزدیک به 50000 داستان در جهان در مورد دمانس و تغذیه به چاپ رسیده است.” در این مقالات در موردچالش های افراد در مواجه با کاهش عوامل خطر اشاره شده است.

انجمن دمانس و آلزایمر ایران فعال در ایران و انجمن جهانی آلزایمر با بیش از 100 عضو، فعال در سطح بین الملل ، می گویند ” اگر چه پوشش خبری تحقیقات جدید مهم هست ولی حجم داستان ها و غالبا بدون محتوا برای افرادی که تمایل دارند آگاهانه تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد نمایند را مشکل می سازد.

خانم پاولا بربارینو، مدیر عامل انجمن جهانی آلزایمر می گوید” هر روز حدود 200 متن در مورد تغذیه دمانس از تمشک گرفته تا شامپاین چاپ می شود. واقعیت امر غیر از این هست.”

خانم بربارینو در ادامه می گوید ” چند تا تمشک، برای چه مدت و چه زمانی باید شروع کرد؟ آیا الکل به طور کلی برای سلامت مغز بد هست یا مصرف کم آن در زمان جشن ها می تواند فایده اش بیش از مضرات آن باشد. این پیام ها می تواند برای مخاطبین گیج کننده باشد و آن ها نتوانند انتخاب درستی برای مدیریت عوامل خطر خود داشته باشند”

عنوان گزارش ماه جهانی سال 2023 ، کاهش عوامل خطر: هیچ وقت خیلی زود نیست، هیچ وقت خیلی دیر نیست. این گزارش  امروز منتشر شد و بر روی کاهش عوامل خطر به معنای روش زندگی و نه شعار وفرضیه تاکید می کند. این گزارش بر مبنای نظرات 90 محقق درجه یک، متخصصین نظام سلامت، سیاستمداران، افراد مبتلا به دمانس، مراقبین غیرحرفه ای تدوین شده تا خوانندگان بتوانند عوامل خطر دمانس را جامع و قابل فهم در دسترس داشته باشند.

در سال 2020، مجله لانست فهرستی از 12 عامل خطر قابل اصلاح (ترک سیگار، عدم تحرک، مصرف بی رویه الکل، آلودگی هوا، آسیب مغز دوری از اجتماع، کم سوادی، چاقی مفرط، فشارخون، مرض قند، افسردگی و کم شنوائی) را منتشر کرد. اگر این عوامل اصلاح شود می توان در جهان تا 40% موارد را به تاخیر انداخت یا مانع پیشرفت ویا پیشگیری کرد.

تحقیقات نشان می دهد که دمانس سال ها قبل از بروز علائم شروع می شود ولی کاهش قرار گرفتن در معرض عوامل خطر بیماری چه قبل و بعد از تشخیص می تواند باعث تاخیر، پیشرفت ویا پیشگیری از موارد پیش بینی شده دمانس بشود.

هر 3 ثانیه یک نفربه دمانس مبتلا می شود. در حال حاضر، تخمین زده می شود در جهان، 55 میلیون نفر با دمانس زندگی می کنندو دو سوم مردم هنوز به اشتباه فکر می کنند که دمانس روند طبیعی سالمندی می باشد.

کاهش عوامل خطر بعد از تشخیص به کندی پیشرفت دمانس در افرادی که قبلا تشخیص گرفته اند کمک می کند. بنابراین بسیار مهم هست که اطلاعات و مشاوره شفاف و قابل فهم باشد و تغییر در سبک زندگی برای همه قابل دسترس و مقرون به صرفه باشد.

خانم امیلی وانگ، فرد مبتلا به دمانس از کشور سنگاپور می گوید” با تشخیص، کاهش عوامل خطر تمام نمی شود.”

“من بعد از تشخیص، فورا مشاوره تغذیه گرفتم و راه هائی که می توان از پیشرفت بیماری پیشگیری کرد . سالم زندگی می کنم. آشپزخانه قلب خانه من هست و من عاشق آشپزی هستم. برای همین من دستورهای غذا را تغییر داده ام، بیشتر با اعضا خانواده غذا درست می کنم و از وسایل آشپزخانه که برای افراد مبتلا راحت تر هست مثل کتری شفاف استفاده می کنم”

درک و تطبیق تحقیقات برای هر منطقه

همان طور که داستان های معجزه دمانس غیر واقعی می نماید، اغلب توجه به منطقه هم نمی شود.  به طور مثال: اغلب گفته می شود که تغذیه سلامت مغز را تضمین می کند و یا راهکارهایی مانند تغذیه مدیترانه ای یا ام آی ان دی پیشنهاد می شود که ممکن هست با محیط و یا محصولات کشاورزی و یا فرهنگ منطقه سازگاری نداشته باشد.

دارو های جدید و معجزه آسا

با وجود پیشرفت های جدید و امیدوار کننده داروئی در سراسر جهان مردم فکر می کنند تا پیدا کردن دارو برای درمان قطعی فاصله ای نداریم ولی ما هم چنان از هدف داشتن درمان های قابل دسترس و مقرون به صرفه در سراسر جهان برای انواع دمانس خیلی فاصله داریم. تنها راهکار موجود برای حال، کاهش عوامل خطر می باشد .

پیام انجمن دمانس و آلزایمر ایران و انجمن جهانی آلزایمر کاملا شفاف هست: مدیریت 12 عامل خطر قابل اصلاح دمانس را خودتان در دست بگیرید و هر جا که تغییرات در سبک زندگی فردی جوابگو نیست مداخلات دولتی را مطالبه کنید.

خانم بربارینو می گوید هیچ وقت خیلی زود نیست، هیچ وقت خیلی دیر نیست که عوامل خطر دمانس را برای خود کاهش دهید. کاهش عوامل خطر یک تلاش طولانی در مسیر زندگی می باشد زیرا آگاهی و درک سلامت مغز از کودکی شروع و تا بعد از تشخیص ادامه می یابد. “

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر